RECENZIA: Patrick Ness - Najdlhší deň Adama T.

Autor: Patrick Ness
Originálny názov: Release
Vydavateľstvo Slovart
Počet strán: 280
Rok vydania: 2018
Hodnotenie na Goodreads: 3.83

Adam Thorn je americký stredoškolák, ktorý má pred sebou, ako sa domnieva, úplne obyčajný deň vo svojom dosť komplikovanom živote. On je gay, jeho otec farár a do toho má ešte milión tri problémov s chalanmi a priateľmi. Tento jediný deň obráti jeho život naruby - problémy v práci, hádka s otcom, návrat brata, prekvapenie jeho najlepšej kamarátky a mnohé ďalšie príhody. Jednoducho, to by bolo veľa aj na koňa. Pred Adamom je niekoľko ťažkých a dôležitých rozhodnutí, aby sa naozaj mohol posunúť ďalej a zabudol na staré krivdy. Prečítajte si intenzívny príbeh plný otázok, spovedí a odhodlania.

Prvotný význam anglického slovesa release je prepustiť, vypustiť, oslobodiť (od niečoho) a túto tematiku nájdete v novej knihe Patricka Nessa Najdlhší deň Adama T. Tá ma zaujala vtedy, keď o nej autor rozprával na besede, potom som na ňu zabudla a potom ma zaujala zas. Najviac ma lákalo to, že vychádza z románu Virginie Woolf Pani Dallowayová (predsa len je to kultová kniha a v škole sme ju spomínali neraz). Ďalším pozoruhodným faktom je, že príbeh sa odohráva v jeden deň, no v dvoch dejových líniách. Jedna je venovaná Adamovi a tá druhá mi prišla akási zvláštna, ťažšie pochopiteľná, no predsa zaujímavá. Pozornosť som však hlavne upriamila na Adama a jeho deň. Táto časť bola typicky tínedžerská, úsmevná a pútavá. Umožnila mi vypnúť, a preto som si čítanie nesmierne užila, aj keď rozoberala vážne témy.

A prečo nie? Prijímať lásku je oveľa ľahšie ako ju namáhavo, zúfalo rozdávať.

Kým spomeniem jednotlivé postavy, zameriam sa na prvok priateľstva. Autor totiž medzi postavami vytvoril hlboké puto, čo sa mi veľmi páčilo. Taký Adam, teda hlavný hrdina, ktorý pochádza z veľmi komplikovaného prostredia, je skvelý hrdina. Jeho život je ako hojdačka - raz hore, raz dole. On sám nevie, kam sa podieť a čo robiť. Páčil sa mi ten jeho zápal pre život, to že sa stále chcel niekam posunúť a prejaviť. V jeho prípade je dôležité naučiť sa posunúť sa ďalej a zabudnúť. Veľmi ma bavilo sledovať to. Očividný je teda vývoj postáv, čo veľmi kvitujem. Z iných postáv sa mi páčila Angela, jeho najlepšia kamarátka - takú kamošku by som pokojne brala. Puto medzi nimi bolo úžasné, tá podpora a znalosť jeden druhého, takto vyzerá vzťah medzi najlepšími kamarátmi. Super bol aj Linus, hoci musím poznamenať, že postavy mi prišli typicky americké - žiadne výhybky mimo priemer.

Kultový Patrick Ness napísal výborné knihy Niečo viac či Sedem minút po polnoci. Svoj najnovší román zasadil do prostredia plného paradoxov. Ako som už spomenula, Adam pochádza z rodiny evanjelického farára, kde je podstatnejšie kúpiť nové kvety ako zimný kabát pre syna. Mimochodom, keď už sme pri zázemí, keď autor spomínal evanjelické prostredie, prekvapila ma  lexika - objavili sa tam slová ako celibát a nejaké iné veci, čo ma šokovalo, lebo si myslím, že tam nepatria. Ale to je len môj skromný názor. Okrem pár nezrovnalostí mi táto kniha prišla veľmi dobrá, s pútavým dejom a samozrejme ju napísal úžasný Patrick Ness, ktorého sa kritizovať jednoducho nedá. Román môžem odporučiť všetkým ako jednoduchšie čítanie, ktoré však rozoberá dôležité témy, ktoré stoja za zmienku.