RECENZIA: Ryszard Kapuściński - Impérium

Originálny názov: Imperium
Vydavateľstvo: Absynt
Počet strán: 328
Rok vydania: 206
Edícia: Prekliati reportéri
Hodnotenie na Goodreads: 4.33

V roku 1922 vznikol Sovietsky zväz, vďaka ktorému sa spojili štyri sovietske republiky. Po jeho rozpade vznikla samostatná Ruská federácia a ďalšie štáty. Impérium hovorí o týchto štátoch, ktoré sa dostali pod ruskú nadvládu. Kapuściński v troch častiach knihy rozoberá a spomína na prvé stretnutia s Ruskom, svoje potulky po sovietskych štátoch či posledné úvahy na túto tému. Zameral sa na politiku, kultúru, zmenu, no taktiež ľudí. Pravdivo vypovedá o skutočných udalostiach veľmi jednoducho a otvorene, zároveň však berie dych čitateľovi neuveriteľnou reálnosťou, ba priam až genialitou.

Ryszard Kapuściński je s najväčšou pravdepodobnosťou najznámejší poľský reportér, ktorého knihy vyšli v prekladoch po celom svete. V slovenčine vyšli tri - Šachinšach, Impérium a Eben, ten dokonca dvakrát. V prvej spomenutej sa zameral na Teherán, v poslednej na Afriku. Obe tieto knihy otvárajú oči, majú v sebe úžasné myšlienky a predstavujú čitateľom časť sveta, ktorú nepoznáme až tak dobre. Impérium je v tomto trochu iné, keďže rozoberá tému, ktorá je aspoň trochu známa každému. Zameriava sa na Sovietsky zväz, Rusko a post-sovietsky svet. Kniha je rozdelená na tri časti. V prvej sa autor zameral na spomienky z ranného detstva - vojnové obdobie, rodné mesto, prvé stretnutie s Impériom. Výborne spracoval svoje detské spomienky, ktoré čitateľa prinútia zahĺbiť sa ďalej do čítania. Autor tieto zážitky zachytil detským okom, no spracoval ako dospelý a tiež pridal pohľad na vec. Táto časť knihy je veľmi silná, reálna a núti čitateľa zamyslieť sa nad tým, čo príde ďalej.

Ale veľkosť Ruska vzbudzovala nenávisť jeho nepriateľov. Nepriatelia Ruska oddávna pripravovali jeho skazu, usilovali o jeho záhubu!

Najobsiahlejšou časťou tejto knihy sú autorove potulky po Impériu. Nebol tam len raz, táto časť zaznamenáva dlhšiu dobu a taktiež pojednáva o zmenách, ktoré sa diali. Pre mňa to bola asi najlepšia časť, obracala som stránku po stránke, jednoducho som potrebovala viac. Slovanský svet ma fascinuje a k tomu práve patrí aj totalitné 20. storočie. Autor spomína aj skoršie dejiny ako jeho narodenie, čiže vznik Zväzu socialistických republík. Zároveň rozobral jeho jednotlivé časti. Napríklad Ukrajina, kde spomenul Doneck, Donbas samotný, jazykové pomery, politické zmeny, ľudí. Ďalšou témou je Moskva, to akým symbolom sa stala, ako autor spomína je akousi mekkou tohto obrovského štátu. Kapuściński sa v tejto časti často zaoberá aj národnosťami, keďže v zväze nebývali len Rusi, ale aj Ukrajinci, Bielorusi, Uzbeci a mnoho ďalších národov, ktoré boli často ovplyvnené rusifikáciou. Autor v tejto časti priam magicky opísal nielen tieto témy, ale mnohé ďalšie. Je to časť, ktorá je nasiaknutá informáciami a čitateľov veľa naučí.

"Bez Ukrajiny," písal už v tridsiatych rokoch poľský historik J. Wasowicz, "Moskva zostane zatlačená do severných lesov."

Posledná časť pojednáva o autorových úvahách a myšlienkach. Zaznamenáva politické zmeny, ktoré nastali v začiatkom deväťdesiatych rokov. Autor už nezachytil ďalšie udalosti, no akosi skôr naznačil svoje nádeje o budúcnosti. Keď si túto reportáž zhrnieme je veľmi chytľavá, reálna, stále aktuálna a nesmierne poučná. Určite to patrí medzi čítanie, ktoré by si mal prečítať každý. Pre mňa to je rozhodne zatiaľ najlepšia kniha tohto roka, lebo aj keď som mala vysoké očakávanie, autor ich dokázal stále predčiť. Myslím, že sa k nej vrátim nie len raz, ale hneď niekoľkokrát. Úžasne spracoval tému, ktorá je aktuálna už niekoľko desaťročí a stále neustáva. Taktiež nezobrazuje Rusko len ako toho zlého veľkého brata, ale naopak veľmi reálne. Avšak každý si musí spraviť vlastný názor a i k tomu môže dopomôcť táto kniha. Pre mňa niečo neuveriteľne dobré, skvelo a unikátne napísané, čo by nemalo uniknúť žiadnemu milovníkovi literatúry.

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Absynt