RECENZIA: Michaela Ella Hajduková - Nepriznaná

Autor: Michaela Ella Hajduková
Názov: Nepriznaná
Počet strán: 238
Rok vydania: 2017
Hodnotenie na Goodreads: 5.0

Daniela Dubnická je umelecký pseudonym docentky a spisovateľky, pod ktorým píše historické romány. Po nečakanej udalosti sa rozhodla odísť z univerzity, vďaka čomu sa čoraz viac uzatvára do seba. Cíti, že akoby stratila kúsok seba. No nečakane dostáva návštevu, ktorá ju inšpiruje v písaní, no nedá jej spávať. Tak sa dostáva na cestu, ktorá jej hádam prinavráti pokoj. Táto cesta ju unáša do dejín nie až tak dávnych, no musí rozlúštiť čo sa naozaj stalo. Jej úlohou jej zistiť, čo bolo medzi Ľudovítom Štúrom a Adelou Ostrolúckou, aký bol ich vzťah a či vôbec existoval. A možno zistí, že čas síce zobral pravdu, no rozhodne ju nezamlčí.

Michaela Ella Hajduková je slovenská spisovateľka, ktorej príbehy často čerpajú z histórie, no nie len z tej slovenskej. Jej romány Nemecké dievča neplače a Zákon krvi boli ohromné, skvelo napísané a nesmierne pútavé. Tentokrát opäť čerpala z bohatých slovenských dejín a zamerala sa na buditeľa a jazykovedca Ľudovíta Štúra. Ten ovplyvnil slovenský jazyk, kultúru a samozrejme históriu. Autorka túto tematiku spracovala priam výborne. Spočiatku príbeh nič neprezrádza, no následne čitateľa vtrhne do príbehu. Za úžasný považujem záver, ktorý vlastne všetko vysvetlí a rozuzlí. Skvelo graduje a zároveň výborne vysvetľuje pointu. Autorka píše výborne, má vycibrený štýl, ktorý tejto knihe prispôsobila. Autorka čerpá z historických zdrojov, takže je to veľmi uveriteľná a realistická kniha. Myslím, že nikoho neurazí, hoci rozoberá trochu kontroverznú tému. Vzťah Adely so Štúrom bol často zatracovaný a považovaný za vymyslený. Za jedinú jeho lásku bola považovaná Mária Pospíšilová, ku ktorej verejne vyznal lásku. Autorka si však vybrala druhú alternatívu.

Hlavnou hrdinkou príbehu je spočiatku trochu neznáma autorka, s ktorou sa čitateľ postupne zoznamuje. Vysokoškolská učiteľka a spisovateľka je ranená osudom a tak sa začne venovať záhade, ktorú skrývajú dejiny. Bola to hrdinka, ktorá sa mi páčila, hoci sme ju dobre nespoznali, až neskôr. Zaujímavá bola práve Adela Ostrolúcka, ktorá bola prezentovaná ako veľmi vzdelaný človek, ktorý bol rád informovaný a stál si za názorom. Ľudovít Štúr je historická postava, ktorá ma odjakživa fascinovala. Vždy okolo neho existovalo tajomno, ktoré som chcela odhaliť. Vďaka tejto knihe ho možno dobre spoznať, autorka vychádzala z rôznych zdrojov a to vlastne umožňuje predstaviť ho ako literárnu postavu. Autorka postavy spracovala priam excelentne, za čo jej patrí klobúk dole. Reálne nimi stvorila príbeh, ktorý sa skvelo píše a je realistický. Jazyk podmienila postavám, zamerala sa aj na vedľajšie postavy a historické fakty. To bolo naozaj výborné.

Nepriznaná rozoberá ľúbostný vzťah Adely Ostrolúckej a národného hrdinu Ľudovíta Štúra, ktorý bol považovaný za fiktívny. Príbeh bol úžasne spracovaný, realistický a pútavý. Čítal sa veľmi dobre a mal skvelú hlavnú myšlienku. Obaja však zomreli veľmi skoro. Kniha však prezentuje ich hlboký cit, no zároveň rozoberá vážne historické udalosti. Výborne vrcholí a priznám sa, že práve toto som nečakala. No autorka brnkla po tej správnej strune a román ukončila s gráciou. Myslím, že kniha sadne čitateľom, ktorých zaujímajú slovenské dejiny a radi si prečítajú aj cudzí názor. Na záver chcem len dodať, že sa neviem dočkať autorkinej ďalšej knihy a dúfam, že to bude čo najskôr.

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Motýľ