RECENZIA: Dmitry Glukhovsky - Poviedky o Rusku

Autor: Dmitry Glukhovsky
Originálny názov: Рассказы о Родине (Rasskazy o rodine)
Rok vydania: 2017
Počet strán: 256
Hodnotenie na Goodreads: 3.78

Aké je Rusko? Aké bolo? Zmenilo sa vôbec? Došlo vôbec k nejakej zmene od čias komunizmu? Každý z nás sa v určitom úseku života stretol s Ruskom. Snáď nie úplne priamo, ale možno sme len narazili na článok, ktorý opisoval politickú situáciu a bolo spomenuté práve aj Rusko. Naši rodičia či starí rodičia si pamätajú časy Sovietskeho zväzu, kde vládol totalitný režim. Odvtedy prešlo viac ako 25 rokov, kedy sa formoval nový štát. Dmitry Glukhovsky napísal zbierku poviedok, ktorá opisuje súčasné Rusko, jeho pôvod či ľudí v ňom. Niektorými z nich kritizuje, niektorými doslova čitateľa pobaví. Skúma a priam parodicky zobrazuje svoj domov, ktorý možno vyzerá ako krajina paradoxov.

Dmitry Glukhovský patrí medzi súčasných ruských autorov, ktorý ako jeden z mála píše literatúru, ktorá baví veľké spektrum ľudí. Ak nerátame klasikov, ľudia pristupujú k ruskej literatúre skôr sporadicky. Autori ako Ulická či Stepnovova sú známi skôr medzi náročnejšími čitateľmi. Glukhovsky sa však svojou tvorbou priblížil viacerým generáciám a väčším masám. Jeho séria Metro zožala obrovský úspech medzi fanúšikmi sci-fi a aj medzi tými, ktorí tento žáner neobľubujú. Keďže bola spracovaná aj vo forme videohry, poznajú ju aj tí, ktorí nečítajú. Ja sa priznám, že som začala, no nedočítala som prvý diel, hoci sa k nemu plánujem vrátiť. Poviedky o Rusku ma však lákali už dlhšie, keďže sa o tento štát naozaj zaujímam. Chcela som poznať pohľad človeka, ktorý tam žije a tvorí, a zároveň svoj názor prezentuje verejne. Musím uznať, že v tejto knihy spracoval hneď niekoľko tém, z ktorých som niekoľko už poznala. Napríklad hneď prvá poviedka rozoberá prípad ruského geológa, ktorý "objavil peklo". Tento prípad bol spomínaný na Refresheri, no autor ho rozobral detailnejšie, čo sa mi veľmi páčilo.

V tejto knihe je súhrn šestnástich poviedok, ktoré sú mierne satirické, no obsahujú reálny pohľad na súčasné Rusko. Vníma nimi rôzne spoločenské javy, ktoré Glukhovsky rozoberá triezvym pohľadom na svet. Jeho myšlienky môžu byť práve v Rusku prijímané ako negatívne, no myslím, že každý čitateľ ich musí zanalyzovať sám. Keďže v knihe vníma aj mocnosti, knihu možno považovať za politickú. Rieši reálne problémy, z ktorých niektoré sú aj staršieho rázu. Občas v knihe čitateľ môže nájsť prvky humoru, kedy autor používa iróniu a narážky. Autor vníma rôzne aspekty v kratších textov, ktoré podávajú celkovú výpoveď o Rusku. Autor to robí veľmi inteligentné, volí veľmi vyberaný slovník a tiež sa zameriava na naozaj rôzne témy, ktoré čitateľa nútia rozmýšľať.

Rusko býva na rôznych stránkach označované za životný štýl, a nie štát. Glukhovsky to zobral podobným smerom. Často práve iróniou naráža na ruské paradoxy. UFO či práve "objavenie pekla" sú také tradičné príklady, ktoré sú naozaj známe. A hoci táto kniha pôsobí ironicky a vtipne, ako celok ju nemôžeme brať ako žart. Ukazuje reálnu situáciau na ktorú je ťažké nájsť riešenie. Téma súčasného Ruska je veľmi často rozoberaná z ekonomickej, ale aj politickej stránky. Priznám sa, že som mala možnosť rozprávať o týchto témach s Rusmi, ktorí mi povedali ako vnímajú situáciu v ich domovine a neboli nadšení. Poviedky o Rusku je veľmi realistická zbierka poviedok, ktorá zároveň skrýva tajomno, či ju môžeme brať naozaj pravdivo. Na to si už však musí čitateľ spraviť názor sám.

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Ikar