RECENZIA: Jay Asher - Mŕtve dievča neklame

Autor: Jay Asher
Originálny názov: Thirteen Reasons Why
Počet strán: 240
Rok vydania: 2017
Hodnotenie na Goodreads: 4.05

Hannah Bakerová je mŕtva. Smrť tínedžerky šokovalo okolie, veď ešte nedávno ju všetci stretávali v škole, na večierkoch či v predajni jej rodičov. No dnes je to už inak. Jej spolužiak Clay Jensen jedného dňa pred dverami nájde zvláštnu škatuľu. Keď ju otvorí nájde v nej magnetofónové pásky, ktoré nahrala práve Hannah, do ktorej bol tajne zaľúbený. Jej samovražda všetkých prekvapila a tieto nahrávky obsahujú trinásť dôvodov prečo. Jedným z dôvodov je práve Clay, no on nerozumie ako sa tam mohol ocitnúť. A tak sa rozhodne stráviť noc počúvaním týchto pások a sleduje jej slová po celom meste. Odkrýva tajomstvá, ktoré patria nielen Hannah, ale ich spolužiakom. A Clay spoznáva bolesť jedného dievčaťa...

Mŕtve dievča neklame je jednou z najkultovejších kníh súčasnej americkej literatúry. Vyšla pred desiatimi rokmi a odvtedy je o nej stále počuť. Pomohol tomu aj seriál, ktorý práve odvysielal Netflix. Ja som po nej pokukávala už niekoľko rokov a keď som sa dozvedela, že sa konečne pripravuje slovenské vydanie, nemohla som sa dočkať. Je to síce veľmi útla kniha, ktorá má len niečo vyše dvesto strán, no ja som si jej čítanie užívala hneď tri dni. Musím vám rovno povedať, že táto kniha stojí za prečítanie, pretože je výborne napísaná a je veľmi dôležité ju pochopiť. Ak ju len tak povrchne prečítate a nezamyslíte sa nad tým, čo chcela povedať, nič vám nedá. No je to dielo, ktoré práve môže poučiť a čitateľa zaujať svojou hĺbkou. Mňa osobne to dostalo, pretože ma to chytilo za srdce a stále mám niektoré pasáže v hlave. O tejto knihe sa s kamarátkami stále rozprávame, pretože je to niečo, čo jednoducho má veľmi hlboký význam a všetky nás veľmi poznačila.

Jediní dvaja ľudia, ktorým som skutočne dôverovala, sa mi nakoniec otočili chrbtom.

Hannah je hlavná hrdinka, o ktorej som najprv nevedela, čo si mám myslieť. Je to zvláštne dievča, ktoré si dosť prežilo. Každou kapitolou sa čitateľovi viac a viac odhaľuje. To sa mi na nej veľmi páči. Jej príbeh je veľmi emotívny a silný, má moc nad čitateľom, ktorý doslova potrebuje vedieť viac. U mňa to tak bolo, jednoducho jej príbeh je ako droga, nesmierne návykový. Každou nahrávkou rozpráva o niekom ďalšom, vďaka tomu čitateľ spoznáva jej spolužiakov Niektorí sú úplní idioti, ktorí sa vyburujú na nevinných. Potom tu je dievča, ktoré nik nečaká a na samom konci každého prekvapí. A potom tu je Clay, ktorý pozná všetkých, no nie z tých stránok, o ktorých rozpráva Hannah. Čitateľ vlastne nevie aký je on, no zisťuje jeho vzťah k Hannah a všetky spomienky na ňu. Práve to robí príbeh zaujímavým a jedinečným, čiže je to veľmi dobre spracovaná a zaujímavá kniha.

Ak to mám zhrnúť, Mŕtve dievča neklame je kniha, ktorú budem pravdepodobne čítať stále dookola. Je to román, v ktorom pri ďalšom čítaní nájdete niečo nové. Ja sa neviem dočkať, kedy si nájdem čas na ďalšie prečítanie tejto kultovej knihy. Určite si ju užijú milovníci Charlieho malých tajomstiev, pretože je to rovnako úžasná kniha. No táto kniha má naozaj silný odkaz, ktorý treba prijať a pochopiť. Rozhodne vám túto knihu odporúčam, lebo si myslím, že je určená naozaj pre každého. Ja som si čítanie naozaj užila a je to jedna z najlepších kníh tohto roka. Myslím, že o knihe Mŕtve dievča neklame ešte určite budete počuť, takže rozhodne neváhajte! Je to totiž jeden nevšedný, krutý, surový príbeh, ktorý si zaslúži vašu pozornosť.

PS: Už ste videli seriál?