pondelok, 24. apríla 2017

Kultúrny marec

Myslím, že každý z nás má rád kultúru. Raz za čas ideme do kina, divadla, na výstavu či len sa zúčastníme nejakého podujatia. U mňa to je dosť časté, mám rada besedy, filmy, divadlo, koncerty atď. Marec je mesiac knihy a aj preto som sa zúčastnila hneď niekoľkých besied, no aj iných podujatí.
Prvého marca sa v Banskej Bystrici konala cestovateľská beseda o Islande, ktorú viedla Terezita, ktorú určite poznáte z jej blogu. Ja som ju v tej dobe poznala len z internetu a hanbila som sa jej pozdraviť (ale zamávala som jej), takže som s ňou žiadne slovo neprehodila. Ale jej rozprávanie ma naozaj upútalo a jej zážitky boli naozaj úžasné. Ak máte možnosť sa zúčastniť niečoho podobného, rozhodne neváhajte. Hneď na druhý deň, druhého marca, som sa vybrala so spolužiačkou do žilinského Artfora, kde sa konal Literárny večer. Témou bola Wisława Szyborska, poľská poetka, ktorá v roku 1996 získala Nobelovu cenu za literatúru. Hosťom tejto besedy bola Silvia Kaščáková, ktorá preložila zbierku Veľké číslo. Táto beseda bola veľmi zaujímavá v tom, že sa niesla v komornom duchu, keďže na ňu prišlo len pár ľudí, ale tiež sme sa mohli veľa pýtať a diskutovať. Tiež sme vyrábali povedzme pohľadnice, pri ktorých sme sa inšpirovali práve pani Wisławou, ktorá ich vyrábala a rozdávala svojim hosťom.
 V tomto období prišiel do kín nový slovenský film Únos, ktorý rozoberal tému únosu syna prezidenta Michala Kováča. Mňa naň vytiahli kamaráti a priznám sa, že ma veľmi oslovil. Predtým som si trošku prečítala o tejto téme, keďže si ju nepamätám, lebo som sa v tomto období len narodila. No práve ten film mi umožnil sa ponoriť hlbšie do tejto udalosti, ktorá v súčasnosti zažíva obrovský rozmach. Film to bol spracovaný veľmi dobre, páčilo sa mi obsadenie a myslím, že film získal patričný úspech. Ak ste ho ešte nevideli, určite si ho nenechajte ujsť. Trošku neplánovane som sa hneď deň na to zúčastnila ďalšej cestovateľskej besedy, tentokrát s Tomášom Kubíkom. On porozprával vcelku hojnému počtu účastníkov o svojich cestách. Začal zážitkami z cesty, keď sa s kamarátom vybral stopom na juh Španielska, pokračoval Patagóniou a tiež nezabudol spomenúť Island. Jeho cesty väčšinou boli veľmi nízkonákladové, keďže väčšinou stanoval, išiel pešo alebo stopoval. Zároveň to bolo veľmi vtipné a tiež nám ukázal jeho úžasné fotky, ktoré boli naozaj úžasné.
Potom som si dala trošku pauzu, ale v druhej polovici mesiaca som to rozhodne dobehla. 18. marca bol v Banskej Bystrici koncert skupiny Billy Barman a speváčky Katarzie, ktorý sa tam zastavili vrámci ich turné Veľký čínsky tour. Tento koncert bol naozaj výborný, aj Katarzia aj Billy Barman boli výborní! S kamarátmi sme sa naozaj zabavili a ak týchto interpretov nepočúvate, naozaj vám ich odporúčam. Potom (20. marca) sme sa mali povinne zúčastniť Prekladateľského soirée s Jánom Navrátilom, ktorý preložil Sklenený zvon od Sylvie Plath či Brooklyn od Colma Toíbina. Bolo to naozaj veľmi zaujímavé, obzvlášť preto, lebo som obe tieto knihy čítala a zároveň som sa dozvedela viac zo zákulisia prekladu. 
Deň na to som sa zúčastnila besedy do Sylviou Galajdou, taktiež prekladateľkou z poľského jazyka, ktorá tiež preložila verše Wisławy Szymborskej a to zbierku Trochu o duši. Táto beseda sa mi tiež veľmi páčila, keďže bolo veľmi zaujímavá (a rovnako aj to, kde som bola potom). V ten istý deň bola prednáške na našej katedre o Európskej únii v poľštine, ktorú viedol doktorand z Poľska, náš kamarát Hubert. Keďže na strednej škole som mala ekonomiku a veľakrát sme rozoberali práve túto tému, celkom ma to zaujalo. 
30. marca bola udalosť, na ktorú som sa tešila naozaj dlho a nesmierne si vážim, že som sa jej mohla zúčastniť. Je to beseda s Patrickom Nessom, ktorej ste sa určite mnohí zúčastnili. Možno už len z počutia viete, že bola naozaj nezabudnuteľná. Samozrejme, že som sa tam strápnila, ale to vám radšej nepoviem. Najlepšie snáď bolo, keď sa Patrick spýtal, kto pozerá seriál Class, kde som zdvihla ruku spolu s niekoľkými ďalšími ľuďmi a Patrick na nás ukázal a zakričal: "PIRATES". Takže určite chápete, že to bolo naozaj výborné!

Nejaké fotky:



Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára