RECENZIA: Miroslava Varáčková - Grafitové dievča

Autor: Miroslava Varáčková
Názov: Grafitové dievča
Počet strán: 184
Rok vydania: 2017
Hodnotenie na Goodreads: 4.5/5

Táňa je obyčajné dievča, s ktorým sa život nemazná. Jej budúcnosť je veľmi nejasná a len dúfa, že úspešne dokončí strednú školu. Jej rodina nie je práve ideálna, otca nepozná a matka je alkoholička, ktorá nie je schopná stráviť ani jeden deň bez alkoholu. Jedinú oporu má v kamarátovi, ktorého zázemie je úplne iné. Britva jej však nikdy neodmietne pomôcť. Spolu prekračujú hranice zákona pri krádežiach, ktoré umožňujú Táni zvládnuť ťažkú finančnú situáciu. Raz pri predaji úlovkov z poslednej krádeže Táňa stretne Bena, ktorý jej ponúkne ľahko zarobené peniaze. Táňa sa najprv zdráha čudnú ponuku prijať, no nakoniec prikývne. Jej život sa zmení za jedinú noc a dúfa, že konečne nájde šťastie. No čo ak môže zmiznúť v jedinej sekunde...

Miroslava Varáčková je moja obľúbená slovenská autorka, ktorej knihy čítam už minimálne 6 rokov. Doteraz si pamätám ako som objavila knihu Prežila som svet a následne som začala hltať jej knihy jednu za druhou (bohužiaľ stále nemám dve prečítané). Grafitové dievča je jej dvanásta kniha a tretia, ktorá vychádza vo vydavateľstve Slovart. V každej jej knihe nájdete silnú hrdinku, s ktorou sa nepekne zahral osud. Rovnako je to tak aj v Grafitovom dievčati. Je to kniha, ktorá nemá ani dvesto strán, no nájdete v nej neuveriteľne silný príbeh, ktorý vás dostane. Ja som ju prečítala za dve a pol hodiny a neodtrhla som sa ani na okamih. Mirka totiž spracovala tému, ktorá je veľmi aktuálna a súčasná. Alkoholizmus v rodine a zanedbávanie rodičovských povinností je v súčasnej dobe veľmi časté. Keďže je to príbeh dieťaťa, ktoré týmto trpí, myslím že je niečo veľmi reálne. Táto kniha mi veľmi veľa dala a jej príbeh sa mi naozaj páčil.

"Pohni si, nech nám život neutečie pomedzi prsty. Ideme dobývať vesmír, presne podľa plánu," zvolala veselo a na chvíľu pocítila ľahkosť a bláznivosť, ktorá by mala byť príznačná pre jej vek.

Ako som už spomínala táto autorka má zvyk v silných hrdinkách, s ktorými sa život nepekne zahral. Tu je to sedemnásťročná Táňa. Je to obyčajné dievča, ktoré sa snaží o jedno. Chce prežiť. Čitateľ hneď začiatkom príbehu zisťuje, že jej matka je alkoholička. Naša hlavná hrdinka chce, aby sa jej matka šla liečiť. Základom príbehu je práve toto. Táňa je veľmi silná hrdinka, zároveň veľmi inteligentná a má tiež zložitú povahu. Nie všetko čo robí je prvoplánové a ďalšou informáciou je, že jej chýba niekto blízky. V tomto príbehu nevystupuje veľa postáv, okrem Táne, jej matky sa čitateľ stretáva hlavne s Britvom a Benom. Britva je jej jediný blízky priateľ a jeho postava sa mi veľmi páčila. Je to chalan, ktorý má všetko na svete, ale predsa len mu to nestačí. Taký ten rebel bez príčiny. Ben je iný, viac sofistikovanejší. Páčilo sa mi, že sa nedal odradiť a bol veľmi kreatívny a nadaný. Môj názor naňho je vie človeka prekvapiť a sklamať. Myslím, že autorke sa postavy veľmi vydarili, na malom počte strán ich príbehy veľmi dobre vykreslila a naozaj sa ma zaujali.

Grafitové dievča je veľmi zaujímavá kniha, ktorej čítanie som si naozaj užila. Nepáčilo sa mi len autorské spracovanie či príbeh, je tu totiž tretie plus. Je to kniha, ktorej časť sa odohráva na stránkach komixu. Tento fenomén je v zahraničí občas používaný a vďaka tejto knihe sa dostal aj ku nám.* Mne sa to veľmi páčilo, pretože to bolo nezvyčajné a ilustrácie boli naozaj nádherné. Príbehu to pridalo originalitu a určite to zaujme. Túto knihu hodnotím veľmi kladne, pretože ma chytila za srdce a tiež bola výborne spracovaná. Myslím, že ju môžem naozaj vrelo odporučiť, pretože je to výborný súčasný román pre mladých, ktorý rozoberá aktuálne spoločenské problémy a môže ľudí ovplyvniť. Mimochodom Mirka na facebooku zverejnila informáciu, že pripravuje ďalší román, ktorý by sa mal nazývať Drž ma, keď padám!

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Slovart.
Kniha vychádza 12. apríla 2017.

*Za informácie ďakujem Luu