RECENZIA: Emma Clinová - Kult

Autor: Emma Cline
Originálny názov: The Girls
Počet strán: 304
Hodnotenie na Goodreads: 3.5
Hodnotenie: 3/5

Evie má štyridsať a vo svojich spomienkach sa vracia do 60. rokov, kedy bolo v móde hnutie Hippies. V Kalifornii, kde prežila svoje detstvo, v tejto dobe panovala uvoľnená morálka a vznikali rôzne kulty. Začiatkom leta sa Eviene tínedžerské ja spozná so skupinkou dievčat, ktoré sú na prvý pohľad zaujímavé. Ich oblečenie, aura, spôsob života... Evie je nimi úplne očarená. A tak sa dostáva na ranč do "rodiny", ktorú vedie Russell. Medzi nimi sa cíti ako doma, venujú jej pozornosť a zaujímajú sa o ňu. Pri nich má všetko, čo chce. Russell, ktorý ich vedie je medzi nimi veľmi vážený a týmto dievčatá predstavuje život o akom sa im ani nesnívalo. Sloboda, voľnosť, neviazanosť dobrodružstvá. Ich patrónom je Mitch, ktorý spolu s Russelom dievčatá len zneužíva. No táto komunita Evie priťahuje a vôbec si neuvedomuje čo všetko sa môže stať.

O románe Kult, ktorý sa v origináli nazýva The Girls som dlhšie počúvala na rôznych booktubových kanáloch či zahraničných blogoch. Veľmi ma zaujala, keďže hodnotenia boli rôzne no rozhodne vyvolala rozruch. Mňa zaujalo to, že Emma Cline sa inšpirovala vraždou manželky Romana Polańského a tiež sektou jej vraha Charlesa Mansona. Mňa veľmi zaujal tento námet a preto som sa rozhodla prečítať si túto knihu. Priznám sa, že to nebolo úplne to čo som čakala. Nebolo to zlé čítanie, ale veľa miest ma nebavilo a priznám sa, že som mala problém sa začítať. Príbeh bol veľmi zaujímavý, rovnako aj námet, no spracovanie mi neprišlo veľmi dobré. Hoci autorka nemá zlý štýl v tejto knihe nájdete mnoho hluchých miest, prázdnych pasáži či častí kde neviete, čo máte práve čakať. Keď si príbeh spätne zrekapitulujem zhrniem to ako dobrý príbeh, ktorý ma však nie vždy bavil. Rozhodne to nie je čítanie pre každého.

Pri postavách môžeme znalyzovať Evieno mladšie a staršie ja, keďže tento román je vyrozprávaných retrospektívne. Respektíve sa tam striedajú kapitoly zo 60. rokov a súčasnosti. Samozrejme súčasná Evie mi prišla rozumnejšia než jej tínedžerské ja, keďže vtedy sa dala veľmi ľahko opantať a ovplyvniť. Vlastne mne prišla priam hlúpa keďže sa dala vtiahnuť do takého Kult prakticky z nudy a aby bola zaujímavá. Myslím, že keď sa k tomuto rozhodnutiu neskôr vracala, nepovažovala ho logický. Rada by som vám povedala, že prečo sa mi dospelá Evie páčila, ale to by bol spoiler. Z iných postáv mi žiadne neutkvela, respektíve ma žiadna iná nezaujala. Avšak hlavná hrdinka Evie bola veľmi podarená a autorke sa nadmieru vydarila.

Kult hodnotím knihu, ktorá má potenciál zaujal hlavne svojim námetom. Mňa zaujal hlavne ten spoločne s hlavnou hrdinkou. Myslím, že to je román, ktorý nezaujme každého a je to veľmi individuálne. Priznám sa, že som čakala trošku viac. Myslela som si, že to bude mať lepší spád a bude to rozpracované zaujímavejšie. Pozitívne hodnotím námet, z ktorého autorka vychádzala. Určite ho pochopí náročnejší čitateľ, aj keď je to veľmi zvláštna kniha. Možno sa k nej ešte vrátim a lepšie ju pochopím. Momentálne je to je pre mňa veľmi dobrý priemer, ktorý neurazí, ale ani nesklame na plnej čiare.

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Ikar