RECENZIA: Alexandra Bracken - Cestovateľ

Autor: Alexandra Bracken
Originálny názov: Passenger
Počet strán: 440
Séria: Cestovateľ
Hodnotenie na Goodreads: 3.88
Hodnotenie: 1/5

Etta Spencerová je husľová virtuózka, ktorá sa akoby mávnutím prútika ocitá v úplne inej dobe, na inom mieste a akoby aj inom svete. Jej newyorský domov vystrieda miesto, ktoré je vzdialené nielen storočiami, ale aj kilometrami. Zisťuje, že sa stalo niečo nemožné - cestovala v čase. Etta sa ocitá v úplne inom svete, dozvedá sa, že patrí do rodiny, ktorá má jedinečný dar. Môžu cestovať časom. Miesto, na ktorom sa ocitá je loď uprostred oceánu. Kapitánom tejto lode je Nicholas Carter, ktorému sa zrazu skomplikuje celý svet. Zrazu ho prenasleduje minulosť, pred ktorou sa snažil ujsť. Rodina Irondwoodovcov v tom čase pátra po tajomnom predmete, ktoré môže priniesť jedine Etta. Tá sa spolu s Nicholasom vydávajú na nebezpečnú misiu, ktorá môže navždy zmeniť svet, aký poznáme.

Cestovanie v čase je jedna z tém, ktorá je v súčasnej young adult literatúre veľmi využívaná. Napríklad série nemeckej autorky Kerstin Gier Drahokamy či kultová Cudzinka od Diany Gabaldon. Zároveň mnohé seriály ako Legends of Tomorrow alebo geniálny Doctor Who. Alexandra Bracken vymyslela zaujímavý román plný zvratov, kde použila tému cestovania v čase. Bohužiaľ pre mňa to bolo dosť nudné čítanie, mala som obrovský problém sa začínať. Ešte prvé kapitoly boli v poriadku, ale následne neprišlo nič, čo by som nečakala alebo ma bavilo. Dej bol veľmi mätúci, jednoducho akoby autorka nevedela, kam cieli. Mne to prišlo veľmi nudné a myslím, že čitateľ nečaká takýto príbeh. Cestovateľ je pre mňa jedným veľkým sklamaním, pretože táto kniha mi nič nepriniesla a jej dej takmer vôbec nezaujal.

Postavy tejto knihy mi prišli dosť slabé, hoci autorka ich dostatočne opísala. Vadilo mi, že som sa k žiadnej nepriľnula. Etta ma v anotácii veľmi zaujala, to že je husľová virtuózka, ktorá má schopnosti cestovať v čase, no jednoducho úžasná nápad. No v samotnej knihe, jednoducho nuda. Jej postava ma nebavila, prekážala mi a považujem ju za priemernú hrdinku. Bolo mi jej trochu ľúto, keď strácala blízkych alebo tak, ale inak nič zvláštne som na nej nenašla. Nicholas ma trochu zaujal tým, že túžil po vlastne lodi a tým, že sa plavil po oceánoch mal určitý druh slobody, čo bolo celkom plus. No nič viac ma nezaujalo, ani jeho schopnosti, ani vlastnosti. Niekedy mi prišlo akoby sa sťažoval na život, čo veľmi u chlapa nechápem. Z iných postáv, bol celkom zaujímavý starý Ironwood, ale nič viac. Čo iné ma na tejto knihe zaujalo bolo to, že autorka čitateľa berie na rôzne zaujímavé miesta ako Damask, Paríž a podobne. To príbeh naozaj osviežilo a pridalo mu hodnotu.

Ak môžem povedať niečo skladné o Cestovateľovi, povedala by som, že na svoje si prídu tí, ktorí majú radi akciu. Tej tam je našťastie dostatok, čiže scény sú naozaj dynamické a čitateľ si ich určite užije. Opisy boli nápadité a opisovali svet a postavy, čiže čitateľovi prinesú všetky podstatné informácie. Bohužiaľ občas aj tie nepodstatné. Mňa to veľmi neoslovilo, nenašla som si cestu k žiadnej z postáv, čo ma dosť mrzí, pretože som v túto knihu vkladala dosť veľa. Dúfala som, že to bude parádna jazda, ktorú ani neviem ako prečítam, no bohužiaľ nestalo sa. Knihu by som odporučila nenáročným čitateľom, ktorým možno nevadí jednoduchosť príbehu. Začiatkom mája v slovenskom preklade vychádza druhý diel tejto dilógie s názvom Fayfarer, teda Pútnik.

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Motýľ