RECENZIA: Veronica Roth - Zárezy smrti

Autor: Veronica Roth
Originálny názov: Carve the Mark
Počet strán: 416
Rok vydania: 2017
Séria: Carve the Mark
Hodnotenie na Goodreads: 3.79

Predstavte si, že bývate v úplne inej galaxii. V takej, kde panuje násilie, boje a krv. Každý obyvateľ dostáva počas svojho života dar prúdu, nikdy nie rovnaký. Na takomto mieste žije Cyra, ktorej dar je dávať bolesť. Tieto schopnosti dáva prúd a práve Cyrine schopnosti sú zneužívané. Jej brat Ryzek, ktorý je vládcom národa Šotetov. Svoju sestru má pod kontrolou, lebo pozná jej temné tajomstvo. Akos na rozdiel od nich pochádza z mierumilovného národa Thuvesitov. Spolu s jeho bratom ho chytia šotetskí vojaci a Akos sa snaží len o jediné, zachrániť svojho brata. Jeho schopnosť ho drží nad vodou v Cyrinom svete. Spolu stoja pred najťažším rozhodnutím ich životov, spojiť sily alebo zničiť toho druhého.

V roku 2012 začala všade na svete vychádzať séria menom Divergencia, kde čitatelia spoznávali svet rozdelený do piatich frakcií. Postupom času vyšli pokračovania a z týchto kníh vznikli svetovo úspešné filmy. Veronica Roth však nezaspala na vavrínoch. Zárezy smrti je prvý diel z pripravovanej fantasy sci-fi dilógie. Veronica všetko výborne premyslela. Dej zasadila do fiktívnej galaxie, kde planétu menom Thuvhe  obývajú dva národy - Šoteti a Thuvhesiti. Táto kniha je dosť dlhá, čiže čitateľ má možnosť spoznať prostredie týchto národov, ich zvyky, tradície atď. Napríklad to, že Šoteti sa vyberajú raz za obeh na púť po galaxii ma veľmi zaujalo. Už len prvky prostredia autorka zvládla na výbornú a mne sa to veľmi páčilo. Čítanie som si užila aj vďaka tomuto prvku. Zároveň autorkin štýl sa dosť zmenil, už je viac vypísaná a aj vďaka tomu je tento príbeh geniálny. Jednoducho sa to číta jedna radosť. Pre mňa bola výhodou aj to, že hockedy som knihu otvorila, nemala som problém začínať sa. Zárezy smrti sú výborná kniha, ktorá si určite zaslúži pozornosť.

"Smrť je milosrdná v porovnaní s utrpením, ktoré spôsobujem. Zaznamenávam teda bolesť, nie smrť."

V tejto knihe nájdete veľké množstvo postáv, či už hlavných alebo tých vedľajších. Pri postavách čitateľa už hneď na začiatku zaujmú mená. Netuším ako ich autorka vymýšľala, ale sú naozaj sú veľmi originálne (hoci meno jedného sa veľmi nápadne podobá na jedlo). Cyra je veľmi silná hrdinka, ktorá má pred sebou zložité rozhodnutie. Zároveň si už čo to prežila, to že ju jej dar ničil, tým všetkým si zaslúžila môj obdiv. Pôsobila na mňa veľmi odvážne a nespútane. trošku mi týmito vlastnosťami pripomínala Tris. Ale zároveň bola iná. Akos sa však úplne líšil. Na ňom možno spozorovať obrovský posun, lebo sa ako postava neustále vyvíjal. Narozdiel od Cyry bol veľmi pokojný, ale jeho slabým miestom bola rodina. A to sa mi páčilo, lebo bránil svojho brata a neustále sa ho pokúšal zachrániť. Zároveň skúmať ich rodinné vzťahy ma veľmi bavilo. Hlavne na konci sa to úžasne zamotalo a myslím, že to čitateľa naozaj dostane! Naozaj výbornou postavou bol Ryzek, ktorý bol za toho zlého. No jednoducho ma veľmi bavil, lebo veľa skrýval a hoci bol tým zlým a nebojácnym, opak bol pravdou. Myslím, že jeho postava čitateľov naozaj zaujme. K ostatným postavám by som povedala asi toľko, že ich tam je naozaj dosť a koncom knihy som v nich začínala mať trošku chaos. Mnohé z nich boli veľmi zaujímavé a dúfam, že v druhom diele sa dozvieme viac.

"Každý dar v sebe nesie aj kliatbu," povedal, "ale žiadny dar nie je len kliatbou."

Zárezy smrti je kniha, ktorá je výborne napísaná a ešte lepšie premyslená. Príbeh je vyrozprávaný z dvoch pohľadov. Striedajú sa tam kapitoly z Cyrinho a Akosovho pohľadu. Cyrine časti boli síce vyrozprávané z jej pohľadu, no tie Akosove v podobe objektívneho rozprávača v tretej osobe. Veľmi sa mi páčilo prostredie tejto knihy. Autorka vymyslela úžasný svet, ktorý vtiahne čitateľa do príbehu. V štyroch stovkách strán Veronica Roth vyrozprávala úžasný príbeh, ktorý ohúri, strhne a namotá. Ak mám zhrnúť môj názor, knihu som si neužila na päť hviezdičiek, hoci autorka ma svojim štýlom a nápadom presvedčila, že si toto hodnotenie zaslúži. Myslím si to preto,lebo som ju čítala moc dlho a nemohla som si ju úplne užiť. Avšak myslím si, že autorka túto knihu napísala veľmi dobre, lebo vždy keď som ju otvorila, veľmi ma bavila. Jednoducho táto kniha má niečo do seba a ja ju môžem len odporúčať ďalej. Druhý diel vychádza niekedy v roku 2018 a ja sa ho nemôžem dočkať.

Za recenzný výtlačok ďakujem vydavateľstvu Slovart