RECENZIA: Jana Pronská - Janičiarova žena

Autor: Jana Pronská
Názov: Janičiarova žena
Vydavateľstvo: Slovenský spisovateľ
Počet strán: 208
Hodnotenie na Goodreads: 4.4/5

Do pevnosti Litava sa vracia rytier Richard Salmo, ktorý chce obnoviť dávne panstvo svojej rodiny. Na susednom zámku Čabraď sídli gróf Pálfy s dcérou Gabrielou. Richard ju stretne prezlečenú za obyčajnú rybárku, Keď sa však dozvie, kým je, požiada ju o ruku. Jej otec súhlasí, no Vladan Pribojič, ktorému bola pôvodne prisľúbená zúri. Pri útoku Turkov Pribojič využije situáciu a predá Richarda do otroctva. Gabrielu čaká veľmi ťažké obdobie, kedy je nútená vydať sa za Pribojiča. Richard sa vďaka nezlomnej vôli vracia do rodnej zeme po desiatich rokoch. No už nie je človek, ktorým býval. Je z neho krutý a ostrieľaný janičiar. No čo ak má možnosť obnoviť svoju lásku k Gabriele a vrátiť sa domov?

Jana Pronská je jedna z najúspešnejších slovenských autoriek, Na konte má už trinásť veľmi úspešných románov. Ja som prečítala už všetky jej romány a som naozaj nadšená. Na jej najnovší román Janičiarova žena som sa naozaj tešila. Tento román zasadila do obdobia protitureckých vojen, ktoré je veľmi zaujímavé, ale zároveň veľmi krvavé obdobie. Priznám sa, že čítanie som si užila, hoci mohlo to byť aj trošku lepšie, pretože pár scén ma nebavilo. Ako vždy bolo to výborne napísané, nič iné od autorky ani nečakám. Jej knihy a úžasné historické príbehy ma veľmi bavia, lebo sú úžasne prepracované. Čítajú sa veľmi jednoducho a je to príjemné oddychové čítanie, ktoré má hlavu aj pätu. Janičiarova žena je presne taká. Keďže zachytáva dôležitú časť slovenskej histórie, čitateľ nemá problém začítať sa a užiť si to.

Hlavnou hrdinkou tohto príbehu je Gabriela z rodu Pálfyovcov, ktorí sídlili na hrade Čabraď. Spočiatku ju spoznávame ako obyčajné dievča, ktoré nerieši nejakú etiketu, spôsoby či hádky medzi šľachtou. Ako však príbeh graduje a postupuje v čase, Gabriela dozrieva v ženu. Zároveň postupne vidíme, že sa stáva silnou a nezávislou ženou a dokáže sa postarať sama o seba. Životný príbeh ju veľmi poznačil, ale spravilo to z nej ženu, ktorá sa nebojí postaviť za druhých. Richard bol spočiatku správny chlap, ktorý chcel obnoviť zašlú slávu svojej rodiny. Postupne sa z neho však stal tvrdý človek, ktorý videl hrozné veci a jediné, čo držalo pri živote bola Gabriela. Veľmi sa mi páčil ich vzťah, ktorý rástol a získali vzájomnú dôveru. Z ostatných postáv by som spomenula Vladana Pribojča, ktorý bol pravý záporák a autorke sa nesmierne vydaril.

Novinka Jany Pronskej ma zaujala námetom lásky v čase protitureckých vojen, keďže slovenskú históriu považujem za veľmi zaujímavú. Zároveň autora píše veľmi pútavo a jej knihy sú výborné jednohubky, ktoré nemám problém prečítať na jedno posedenie. Trinásta kniha tejto autorky vôbec neurazí, skôr si myslím, že fanúšičky si prídu na svoje. Ja som si čítanie veľmi užila, keďže autorkin štýl ma veľmi baví a sedí mi. Určite sa teším na ďalšie autorkine počiny, ktoré verím budú opäť výborné. Ak vám historická fikcia nesedí, skúste začať knihami Jany Pronskej, ktorá píše jednoducho a zároveň pútavo a jej príbehy si vás veľmi rýchlo omotajú okolo prsta!

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem kníhkupectvu preskoly.sk!