RECENZIA: Hanya Yanagihara - Lesní ľudia

Autor: Hanya Yanagihara
Originálny názov: The People in the Trees
Počet strán: 424
Edícia: MM
Hodnotenie na Goodreads: 3.63

Norton Perina je mladý lekár, ktorý sa v roku 1950 zúčastnil expedície na malý ostrov v Tichomorí. V tomto malom ostrove žije domorodý kmeň Ivu'ivu, ktorý je predmetom výskumu Paula Tallenta, antropológa zo Stanfordskej univerzity. S malou výskumnou skupinou sa snažia odhaliť tajomstvá ostrova a ľudí, ktorí ho obývajú. Na týchto ľuďoch si spoločne všimli niečo nezvyčajné. Postupom času sa Perinovi podarí zistiť, že títo ľudia poznajú tajomstvo nesmrteľnosti. Dožívajú sa vysokého veku a vďaka tomuto objavu bol Norton Perina ocenený Nobelovou cenou za medicínu. Postupom času si adoptoval mnoho detí pochádzajúcich z tohto kmeňa. O niekoľko desaťročí ho obvinia zo znásilnenia a ohrozovania mladistvých, za čo bol odsúdený. Počas svojho pobytu vo väzení napíše memoáre, ktorý následne posiela priateľovi doktorovi Ronaldovi Kuboterovi. Prečítajte si príbeh, ktorý vás bude držať v napätí do poslednej strany a poskytne vám úžasný čitateľský zážitok.

Hanya Yanagihara je americká autorka pochádzajúca z Havaja, ktoré meno sa v literatúre pomaličky stáva pojmom. Mnohokrát mi bola odporúčaná jej druhá kniha A Little Life, ktorá žiaľ do slovenčiny ešte nebola preložená. Bola však nominovaná do užšieho výberu na Man Bookerovu cenu za literatúru. Keď som sa dozvedela, že jej debutový román vychádza v slovenčine, nemohla som sa dočkať. A mala som šťastie, lebo táto kniha je naozaj výborne premyslená. Neprečítala som ju rýchlo, dosť mi to trvalo, ale to mi umožnilo sa nad ňou zamyslieť. Osobne si totiž myslím, že táto kniha čitateľa drží v napätí až do poslednej strany. Príbeh je vyrozprávaný akoby z dvoch strán - memoáre Nortona Perinu a poznámky, ktoré dopísal jeho priateľ Ronald Kubotera. To čitateľovi umožní zamerať sa na príbeh z dvoch pohľadov. Zároveň samotný príbeh má dve stránky. Príbeh doktora Perinu a druhou časťou je spoznávanie ostrovného kmeňa. Mňa bavili obe časti, lebo táto kniha ma uchvátila.

Postavy tohto románu môžeme podeliť podľa obdobia, kedy sa daná časť odohráva. Napríklad počas jeho pobytu na ostrove čitateľ spoznáva jeho spolupracovníkov a domorodcov. Ale aj pri časti, kedy si už adoptoval svoje deti, kde čitateľ spoznáva tie. Norton je veľmi komplexná postava. Čitateľ si hlavne musí urobiť vlastný názor, lebo ho spoznáva po celý čas. Mňa to veľmi bavilo, lebo jeho život bol veľmi zaujímavý. Pri čítaní ho spoznávame totiž od útleho detstva a zároveň sa dozvedáme jeho rodinné zázemie. Bol pracovitý a veľmi sústredený, dokázal využiť svoju inteligenciu pri svojej práci. Neskôr však vyplývajú na povrch aj jeho iné vlastnosti, ktoré lichotivé neboli. Z ostatných postáv by som spomenula jeho brata, dvojča. Sú veľmi odlišní, ale Owen ma zaujal, lebo písal básne a študoval literatúru. Zaujímaví tiež boli Nortonovi kolegovia z výskumu na ostrove Esme a Tallent.

Lesní ľudia je úžasný román, ktorý zaujme čitateľovu pozornosť každou svojou stranou. Autorka má úžasný štýl a keďže toto je jej prvotina, je to čo povedať. Nemôžem sa dočkať jej ďalších počinov. Román je inšpirovaný životom a výskumom Daniela Carletona Gajduseka, ktorý bol tiež obvinený z zneužívania detí. Autorka sa inšpirovala veľmi zaujímavou témou, ktorú spracovala na výbornú. Zachytila ľudské činy, pri ktorých si občas kladieme otázku, prečo sa dejú. Táto kniha je tiež plná kontroverznosti. Yanagihara do deja totiž vložila časti, ktoré čitateľa šokujú. Samotný kmeň bol veľmi zložitým a zaujímavým miesto. Výborne rozpísala ich tradície a zvyky. Knihu si užije náročnejší čitateľ, ktorý si užije výborný príbeh, ktorý je plný logiky, zvratov, úžasných postáv a originálneho príbehu. Lesní ľudia je podľa môjho názoru jednou z najlepších kníh minulého roku, ktorú určite všetkým odporúčam. Je to román, ktorý vychádza zo skutočných udalostí, ale pritom je nesmierne pútavou fikciou, ktorá určite zaujme aj slovenského čitateľa.