nedeľa, 1. januára 2017

Farewell to 2016

Keď sa tak zamyslím, rok 2016 bol dosť zlomový. Videla som veľa nádherných miest, prečítala mnoho úžasných kníh, objavila som žáner, ktorý mi veľmi sedí či spoznala ľudí, ktorí mi ukázali, že svet je veľký a treba ho spoznať. Jednoducho mám za sebou úžasný rok, v ktorom som sa sklamala veľakrát, no užila som si ho oveľa viac. V tomto roku som prečítala 135 kníh, čo je na moje pomery dosť málo. Čítam menej, ale snažím sa čítať lepšiu a kvalitnejšiu literatúru. Minulý rok som prečítala 140 kníh, roky predtým 170 a 185 kníh. Medzi prečítanými som našla 16 kníh, ktoré ma veľmi ovplyvnili a považujem ich za najlepšie tohoročné prečítané diela. 

Tieto knihy môžem rozdeliť na také menšie podskupiny ako svetová próza, súčasná slovenská próza, grafické romány a poviedky. Ale nejdem o nich rozprávať v nejakom poradí, jednoducho len poviem, čo je to za knihu. Takže prvou z nich je Lesní ľudia od Hanye Yanagihary, ktorá bola vydaná ako súčasť edície MM. Na túto knihu budem písať recenziu (vlastne som už začala) a bol to úžasný román, ktorý čitateľa prekvapuje do poslednej strany. Ja som hltala stránky ako nič, jednoducho táto kniha nemá negatíva. Z MM edície som vybrala ešte dve knihy, ktoré sa mi veľmi páčili. Taksim Andzreja Stasiuka ma dostal. Je to geniálny román, ktorý vás donúti sa zamyslieť, ale zároveň vás veľmi pobaví. Ďalšou je Máni Steinn. Chlapec, ktorý nebol. Tento krátky román alebo novela je prvou knihou z MM edície, ktorú som čítala a nadchla ma. Sjón píše úžasne a o svojom majstrovstve ma presvedčil aj na besede, ktorej som mala možnosť zúčastniť sa. Z MM edície som prečítala knihu Brooklyn, ktorú napísal írsky spisovateľ Colm Toibín. Prečítala som ju síce v tejto verzii, ale vlastním ju v českej filmovej verzii. Mne sa táto kniha veľmi páčila, hoci som počula názory, že sa im viac páčil film. Ďalej je to kniha Mischling od Affinity Konar, ktorá bola úžasná a predstavila druhú svetovú  vojnu inak. Z obdobia druhej svetovej tu mám knihu Sůl moře od Ruty Sepetys, ktorá bola geniálna. O druhej svetovej som toho prečítala dosť a aj knihu Johna Boyna Chlapec na vrchole hory, ktorá bola úžasná. Tiež tu mám jednu klasiku, ku ktorej som sa vrátila už druhýkrát. Touto knihou je Nezabíjajte vtáčika, ktorá je úplne úžasná. Prečítala som si aj pokračovanie, ale to nepovažujem za rovno dobré ako bol prvý diel. 

Samozrejme som si prečítala aj niečo z young adult literatúry, hoci veľa kníh bolo sklamaním. Ale našlo sa aj pár výborných kúskov. V preklade som si prečítala úžasný román Aristoteles a Dante spoznávajú svet a tajomstvá vesmíru a opäť som sa zamilovala do tejto knihy. Dvakrát som si prečítala moju obľúbenú knihu Charlieho malé tajomstvá. V slovenskej a poľskej verzii a jednoducho túto knihu milujem. V druhej polovici roka som si prečítala poviedku Fiodora Michajloviča Dostojevského The Meek one, ktorá bola úžasná a takto som sa zamilovala do jeho tvorby. V letnom semestri sa ako každoročne konala Univerzitná noc literatúry, kde bol čítaný úryvok z knihy Muž, ktorý sadil stromy. Je to nádherná útla knižka, ktorú odporúčam prečítať si. Bohužiaľ ju nemám doma a mala som ju požičanú z knižnice. Z knižnice som mala požičaný výborný román Petra Pišťanka Rukojemník. Myslím, že to je jeden z najlepších súčasných slovenských románov. Od tohto autora som čítala aj krásnu poviedku menom Neva, ktorá sa odohráva v úžasnom St. Petersburgu a tá ma jednoducho dostala. Posledné dve knihy sú grafické romány. Prvým je Zátopek, čo graficky spracovaný príbeh najlepšieho československého atléta. Druhým je Sojčák, ktorý bol úžasný a mal by si ho prečítať každý. 

To bol môj rok 2016 a myslím, že bol celkom úspešný, Aký bol ten váš?

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára