RECENZIA: Saaba Tahir - Iskra v popole

Originálny názov: An Amber in the Ashes
Vydavateľstvo: YOLi
Počet strán: 424
Séria: An Amber in the Ashes
Hodnotenie na Goodreads: 4.32
Hodnotenie: 3/5

Laia je obyčajné dievča, ktoré sa musí vyrovnať so svojim neľahkým osudom. Býva s bratom a starými rodičmi v ríši, v ktorej keď nesúhlasíte s politickým zriadením, jedinou istotou je smrť. Jej rodičia zomreli, no stihli zachrániť svoje deti, Laiu a jej staršieho brata Darina. Ten sa takmer každú noc niekam vytráca, no raz priniesol niečo zvláštne. Krátko na to sa u nich doma objavili vojaci, ktorí Darina zatkli za zradu a starých rodičov zabili. Laii sa podarilo ujsť a rozhodla sa vyhľadať rebelov. Tí sa rozhodli, že využijú jej oddanosť a spravili z nej špiónku v najväčšej ríšskej vojenskej akadémii. Stala sa otrokyňou generálky, v ktorej dome spoznala najlepšieho vojaka celej inštitúcie, jej syna Eliáša. On túžil vyslobodiť sa spod tyranie, ktorú mu prináša ríša. Čoskoro zistia, že sú prepojení a spolu môžu zmeniť osud celej ríše.

Iskra v popole je kniha, ktorá získala obrovský úspech krátko po vydaní v USA. Téma, ktorú Saaba Tahir spracovala, zaujala mnohých mladých čitateľov. Zároveň bola nominovaná na niekoľko ocenení vrátanie Goodreads Choice Awards a to hneď v dvoch kategóriách. Najlepší debut a najlepšie young adult/fantasy. Spočiatku som sa na túto knihu veľmi tešila. Naozaj ma zaujala téma ríše, ktorá pripomína tú Rímsku. Prišlo mi zvláštne čítať o otrokoch a nevôli, hlavne keď také skutočnosti sa už dúfam na svete nevyskytujú (ak áno, dúfam, že ich odstránime). Priznám sa, že táto kniha však neohúrila tak, ako som v to dúfala. Dosť som sa nudila, celkovo mi prišiel príbeh nudný a nezáživný. Dúfala som v oveľa viac. Čítanie som si moc neučila a preto považujem túto knihu za čistý priemer.

Z anotácie sa mi pozdávali hlavní hrdinovia, no pri čítaní ma len máločo z ich života zaujalo. Áno, boli tam pasáže, ktoré boli výborné. Bohužiaľ bolo ich žalostne málo. Laia mala veľmi zaujímavý pôvod. Jej rodina, skrývanie, pôvod atď, to bolo výborné, Presne tieto časti ma bavili, kde sa rozoberali jej rodičia, brat, ťažké časy. Tiež sa mi páčilo, že bola špiónkou, tam jednoducho čitateľ čaká, či ju odhalia alebo nie. Avšak nie všetko, čo robila bolo zaujímavé a dosť často ma nudila. Eliáš bol zaujímavou postavou hlavne z aspektu svojho pôvodu. Jeho matka bola krutá, odporná ženská, ktorá ma iritovala. Fakt to bola nesmierna mrcha, ktorá sa autorke nesmierne podarila. Eliáš bol jemný, príjemný a dobrý hrdina. Ale nebavil ma. Proste občas mi prišiel nerozhodný a čudný. Jednoducho som čakala viac. A tiež nechápem prečo bolo nutné preložiť jeho meno. Elias alebo Eliáš? Nie je to jedno?

Iskru v popole beriem ako bežný priemer. Neprekvapí, ani neurazí. Táto knihe je podľa môjho názoru šedý priemer, avšak mohlo to byť lepšie. Autorka zvolila výbornú a originálnu tému, no konečný výsledok by mohol byť lepší. Oceňujem nápad, ale ten nie je všetko. Nebavilo ma to a čakala som viac. Od čítania som čakala niečo dobré a originálne, no nedočkala som sa. Myslím, že občas trošku "pokulhával" aj preklad, ale na niekoľkých miestach. Knihu odporúčam nenáročných čitateľom a tínedžerom, pre mňa to rozhodne nebolo to pravé. Podľa môjho názoru je čo vylepšovať, ale myslím, že to závisí od konkrétneho čitateľa každý si spraví svoj názor. Prečítajte si a uvidíte! Ak sa vám páčil prvý diel, v angličtine už vyšla druhá časť A Torch against the night, no zatiaľ neviem, či vyjde aj v preklade.

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Ikar