piatok, 23. decembra 2016

RECENZIA: Ruta Sepetys - Sůl moře

Autor: Ruty Sepetys
Originálny názov: Salt to the Sea
Počet strán: 352
Hodnotenie na Goodreads: 4.38

Druhá svetová vojna je prakticky najhoršou udalosťou ľudských dejín. Táto udalosť trvala niekoľko rokov a počas nej zomrelo obrovské množstvo ľudí. Boje prebiehali na súši, vo vzduchu, ale aj na vode. Na konci vojny sa stala tragédia, ktorá stála život niekoľkých tisícov ľudí. Loď Wilhelm Gustloff bola torpédovaná Rusmi a veľmi rýchlo po vyplávaní bola potopená. Keďže pri tejto katastrofe zomrelo takmer 10000 ľudí, považuje sa za najväčšiu námornú katastrofu v dejinách. Wilhelm Gustloff vyplávala z východného Pruska, a hoci to bola nemecká loď, na jej palube boli rôzne národnosti. Prečítajte si príbeh štyroch ľudí, ktorí sa na tejto lodi ocitli.

Autorka Ruta Sepetys sa rozhodla venovať tejto relatívne neznámej krvavej epizóde našich dejín. Na palube tejto lode zomrelo niekoľko tisícov ľudí rôznych národností. Táto loď bola nemecká a mala kapacitu niečo vyše tisíc ľudí, no jaj palubu sa dostalo viac ako desaťtisíc pasažierov. Boli ti Poliaci, Nemci, Prusi, Litvania atď. Autorka sa zamerala na osudy štyroch hrdinov, ktorí sú pravdepodobne fiktívni, ale bola zaujímavé sledovať ich vývoj, historické udalosti a hlavne emócie. Ruta je výborná autorka, ktorá má schopná vyrozprávať príbeh veľmi pútavo. Dokáže spraviť z tragédie skvelo čitateľné dielo. Pre mňa to bolo výborné čítanie, ktoré som si nesmierne užila. V knihe sa nájde aj náročnejší čitateľ, hoci sa autorka venuje literatúre pre mládež. Téma je veľmi originálna, keďže v škole nás neučia po potopení lode Wilhelm Gustloff, známe sú skôr Titanic či Lusitania. Pre mňa je druhá svetová vojna veľmi zaujímavá téma, hoci je veľmi zložitá. Učila som sa ju zo strany Veľkej Británie, USA, Slovenska a Poľska, no stále mi niečo chýba, keďže táto téma je veľmi komplexná a zároveň aj nesmierne tragická.

Kniha je vyrozprávaná z pohľadov štyroch hlavných postáv. Každá z nich pochádzala z iného štátu a tiež boli iní povahovo. Spočiatku som sa strácala, keďže kapitoly sú veľmi krátke a občas som nevedela, o kom práve čítam. Potom si začala písať poznámky a už to bolo v poriadku. Hlavní hrdinovia sú teda štyria - Joanna, Florian, Emilia a Alfred. Prví traja sa stretli na začiatku knihy a štvrtého stretli neskôr, hoci čitatelia ho spoznávali zarovno s nimi. Joanna pochádzala z Litvy a bola zdravotnou sestrou. Zo svojej domoviny bola nútená ujsť a často pomohla Florian. Ten pochádzal z už neexistujúceho Pruska. Bol hrdý na svoju národnosť, no musel ju skrývať a taktiež so sebou niesol veľké tajomstvo. Emilia sa začiatkom knihy ocitla vo veľkom nebezpečenstve, ale Florianovi sa ju podarilo zachrániť. Bola Poľka, čo bolo na tú dobu veľmi nebezpečné, keďže Hitler Poliakov nenávidel, no aby toho nebolo málo, bola aj tehotná. Poslednou hlavnou postavou bol Alfred, ktorý bol nemecký vojak. Toho môžeme spoznať hlavne vďaka listom, ktoré posiela domov či svojej milej. V knihe samozrejme vystupovalo mnoho ďalších postáv, ktoré však nehrali až takú dôležitú úlohu, Mne sa hlavní hrdinovia celkom páčili, zaujali ma hlavne ich osudy a dôvody, prečo museli opustiť svoje domovy.

Sůl moře je kniha, ktorá vás chytí za srdce. Ruta Sepetys spracovala historickú udalosť, ktorú nik okrem historikov nepozná. Keďže ja milujem históriu, pre mňa to bolo must have a túto knihu som si veľmi chcela prečítať. Chytila ma za srdce, pretože autorka sa zamerala na osudy ľudí, ktorí reálne mohli existovať a ich životy boli odsúdené na záhubu. Páčilo sa mi to hlavne preto, že som sa dozvedala niečo nové. Zároveň autorka píše tak výborne, že aj náročnejšia téma sa číta veľmi dobre a ani neviem ako ocitla som sa na konci príbehu. Určite túto knihu odporúčam tínedžerom, ale aj dospelým, lebo každý sa v nej môže nájsť. Zistíte ako by ste reagovali, keby sa boli na ich mieste. Prečítajte si ju a skúste sa zamyslieť. Možno vám otvorí oči a uvedomíte si, že niečo ako druhá svetová vojna by sa už nemalo opakovať.

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem spoločnosti Albatros Media