RECENZIA: Harper Leeová - Postav hliadku

Autor: Harper Lee
Originálny názov: Go to set a Watchman
Vydavateľstvo: Odeon (Ikar)
Počet strán: 296
Séria: To Kill a Mockingbird
Hodnotenie na Goodreads: 3.31

Dej románu Postav hliadku sa odohrávala o 20 rokov neskôr. Jean Louise Finchová sa vracia z New Yorku do rodného mestečka Maycomb. Domov sa vracia rozhľadená mladá žena, ktorá však zabúda ako ďaleko je Maycomb od New Yorku a ľudia sú tu úplne iní. Po návrate sa dozvie, že jej otec Atticus Finch, ktorý v minulosti bez zaváhania zastupoval falošne obvineného černocha, sa momentálne angažuje v rasistickej Rade občanov. Jean Louise zistí, že vzťahy medzi miestnym belošským a černošským obyvateľstvom sa rapídne zhoršili. Snaží sa pochopiť svoje postavenie v spoločnosti. Autorka sa tentokrát viac zamerala na spoločnost a napätie medzi obyvateľstvom. Zameriava sa na vzťahy hlavnej hrdinky s otcom, príbuzenstvom či niekdajším priateľom Henrym. Hlavnou témou však je hliadka, jej vlastná hliadka, ktorú predstavuje svedomie.

Nezabíjajte vtáčika je román, ktorý bol publikovaný v roku 1960. Vyvolal ohromnú reakciu a donútil ľudí rozmýšľať nad stavom spoločnosti. Za päťdesiatšesť rokov sa stal kultovou súčasťou americkej literatúry 20. storočia. Autorka si za svoje jedinečné dielo vyslúžila Pulitzerovu cenu. Minulý rok prišiel šok, keď vyplávala na povrch informácia, že autorka napísala druhý diel a konečne bude publikovaný. Postav hliadku však autorka napísala ešte skôr ako pôvodný kultový román. Jeho názov pochádza z biblického veršu a charakterizuje postavu Atticusa, otca Jean Louise Finchovej. Zároveň sa Postav hliadkou stalo najpredobjednávanejšou knihou od vydania siedmeho Harryho Pottera. Ja osobne som sa na toto "pokračovanie" veľmi tešila, keďže Nezabíjajte vtáčika patrí medzi moje obľúbené knihy. Avšak musím sa priznať, že som čakala trochu viac. Hoci bol príbeh zaujímavý a prepracovaný, niečo tomu chýbalo. Vtáčik bol veľmi zaujímavý detským rozprávačom. Tá úprimnosť mu dodala všetko, čo čitateľ potreboval. Netvrdím, že rozprávač v Postav hliadke klamal, no bol menej otvorený. Príbeh tiež nebol taký pútavý a zaujímavý.

Jean Louise Finchová, v minulosti prezývaná Scout, vystupovala v kultovom románe Nezabíjajte vtáčika ešte ako malé dievča. Vtedy bola zvedavým dieťaťom, ktoré spolu s bratom Jemom prežívali rôzne dobrodružstvá alebo ich len trápilo tajomstvo Bu Radleyho. V dospelosti v nej zvedavosť pretrvala. Spoločenské nepokoje jej nedajú pokoj a aj teraz do niečoho stále špára nos. Veľká časť príbehu rozoberá opätovne vzniknutý vzťah s Henrym Clintom, prezývaným Hank. Zároveň sa snaží viac pochopiť svoju rodinu či zmieriť sa s niektorými členmi. V príbehu opäť vystupujú jej strýko Jack a tiež sa vracia teta Alexandra, ktorá prevzala povinnosti Calpurnie. Mladá Scout sa snaží pochopiť svojho otca, ktorý sa angažuje v rasistickej organizácii. Ten spolu s Hankom, ktorý u neho pracuje, sa snaží upokojiť situáciu. Jean Louise sa však pohoršuje nad rasizmom a práve toto je asi najzaujímavejšia, ba priam charakteristická črta jej postavy.

Postav hliadku je veľmi zaujímavou knihou, ktorá čitateľa vezme o dvadsať rokov dopredu. Ja som veľmi chcela vedieť ako sa postavy vyvinuli. Mnohé ma prekvapili, niektoré v dobrom, niektoré v zlom. Čítanie som si užila, no čakala som trochu viac. Príbeh ma až tak nebavil, nebol až taký zaujímavý, hoci mal mnoho výborných momentov. Hoci bola výborne spracovaná, na Vtáčikovi Harper Lee podľa môjho názoru ukázala viac svojho majstrovstva. Ak ste ho čítali, určite si prečítajte aj Postav hliadku, lebo sa to oplatí a zistíte viac o výborne premyslených postavách!

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Ikar