RECENZIA: Lauri a Jaako Ahonen - Sojčák

Autor: Lauri a Jaako Ahonen
Originálny názov: Pikku Närhi
Vydavateľstvo: Argo
Počet strán: 128
Hodnotenie na Goodreads: 3.79

Sojčák býva spolu so svojou chorou matkou v starom dome plnom podobizní svojich predkov. Nikdy nevyšiel z rodného domu, a ani len nevidel ako to vonku vyzerá. Obrazy jeho rodiny sú povešané po celom dome a malý Sojčák má pocit, že ho sledujú na každom kroku. Neustále ho však máta, čo je von, tam kde mu nikdy nebolo dovolené ísť. Strach mu však nikdy neumožnil otvoriť dvere, prekonať ich prach a ísť von spoznávať svet. Prečítajte si nádherne ilustrovaný príbeh o strachu, slobode, poznaní a dôvere, ktorý je predstavený pôsobivou verziou komixu.

Nikdy som nečítala komixy. Ani ma len nenapadlo čítať príbeh predstavený prostredníctvom obrázkov. V období Světu knihu sa však veľa hovorilo o dvoch takýchto knihách, ktoré získali ohromnú pozornosť. Jedným z nich bol práve Sojčák a spolu s ním aj komixová biografia najznámejšieho československého bežca Emila Zátopka. Sojčák neobsahuje mnoho testu, práve naopak. Ten sa objavuje len v nutnosti pri dialógoch. Mimo nich bolo všetko vyjadrené ilustráciami. Ich podrobnosť a minimalistická dokonalosť ponúkajú čitateľovi lepšie pochopenie tajomna, ktoré príbeh ukrýva. Práve príbeh je veľmi temný, ukrýva strach, temnotu, tajomstvá a všetko toto autori vyjadrili tmavými ponurými farbami.

Mimo Sojčáka v tej knihe nevystupuje veľa postáv. Konkrétne len dve-tri. Tie boli spomenuté len párkrát, ale všetky ho veľmi ovplyvnili. Jednu spomenúť nemôžem, lebo by ste prišli o úžasný záver. Potom tu bola jeho matka a pavúk, ktorý mu robil spoločnosť. Práve vďaka vplyvu a výchove svojej matky je Sojčák Sojčákom. Jeho postava je veľmi bojazlivá, ale zároveň zvedavá, miestami si dovolím povedať aj odvážna. Prítomnosť jeho mamy ho naučila strachu, bez ktorého nedokázal urobiť ani základné rozhodnutia.

Sledovanie príbehu Sojčáka ma veľmi bavilo a čítanie som si naozaj užila. Dokonalé ilustrácie ak od Disneyho skombinované s takmer hororovým príbehom, to je sakra dobrá kombinácia. Mix svetla a temna. To si môžeme vyložiť, že autori zakomponovali už klasickú tému boju dobra so zlom. Nie je to zložité čítanie a ani vám nezožerie veľa času. Prečíta to každý, je to vcelku jednoduché, to či to pochopí každý je už však ina téma. Lebo aj nad príbehom, ktorý je predstavený vo forme komixu sa treba zamyslieť a hľadať význam. Vďaka nádherným nádherným ilustráciám je Sojčák niečím nezvyčajným v mojej čitateľskej kariére. Je to grafický skvost, ktorý sa stane pokladom každej knižnice. Kúpte, prečítajte, neoľutujete!

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem internetovému kníhkupectvu preskoly.sk
Knihu si môžete zakúpiť na tomto odkaze