streda, 27. júla 2016

RECENZIA: Benjamin Alire Sáenz - Aristoteles a Dante spoznávajú svet a tajomstvá vesmíru

Autor: Benjamin Alire Sáenz
Originálny názov: Aristotle & Dante discover the secrets of the universe
Počet strán: 368
Hodnotenie na Goodreads: 4.34

Je leto a každý si užíva slnečné dni. Jedného dňa sa Ari, ktorý nevie plávať, vyberie na kúpalisko. Tam spozná Danteho, ktorý plávať vie. A tak stanú sa priateľmi. Práve Dante je ten, ktorý neustále rozpráva, je ho stále počuť, rozmýšľa nahlas a spoznáva svet. Miluje poéziu a umenie. Ari je úplne iný. Svoje pocity drží v úzadí, má problémy s komunikáciou a radšej sa zatvára do svojho sveta. Neustále myslí na svojho staršieho brata, ktorý je vo väzení a on nevie prečo. Dante mu svojou jedinečnosťou prinesie do života svetlo a zbúra bariéry. Medzi nimi vzniká puto, ktoré získava silu a jeden pre druhého sú nenahraditeľnými. Je tu však množstvo prekážok, ktoré musia zvládnuť, ak chcú svoje priateľstvo ešte posilniť.

Ak ste ešte nepočuli o Arim a Dantem, tak pravdepodobne je vám YA úplne cudzie a o Internete viete len z počutia. Táto kniha bola takmer na každom booktube kanáli na Youtube a vysoké hodnotenia prichádzajú zo všetkých strán už nejaký ten rok. Ja som o nej počúvala dlho a potom som neodolala a kúpila som si ju v angličtine. Prečítala som ju a bola úžasná. V marci tohto roku vyšla aj v slovenskom preklade a rozhodla som sa si ju prečítať znovu. Prečo? Keď som ju čítala prvýkrát, nedokázala som napísať recenziu. Ale táto kniha je tak nesmierne úžasná, že si tú recenziu zaslúži. Autor napísal jednoducho nádherný príbeh o dvoch mladých ľuďoch, ktorí sa stali oporou toho druhého. Zakomponoval zložitejšie témy, avšak ľahkosťou svojho vyjadrovania z knihy spravil ľahké čítanie, ktoré prinesie ohromný zážitok. Ja som tú knihu čítala dvakrát a stále nemám dosť. Jednoducho ju potrebujem čítať znovu.

Ari je komplikovaná postava, ktorá máločo povie nahlas, ale veľa premýšľa. Keďže je zároveň rozprávačom príbehu odkrýva veľa zo svojej rodinnej histórie, vlastné spomienky, ale tiež aj postrehy z každodenného života. Jeho postava prešla veľkým vývojom. Od nesmelého chlapca cez obdobia, kedy naberal sebavedomie a udával svojmu životu smer. Páčil sa mi jeho životný príbeh, irónia, ktorú používal, jeho pes, jednoducho asi všetko. Padol mi do noty. Dante bol odvážnejší, prostorekejší, divoký, nebál sa experimentovať, ale zároveň aj veľmi miloval. Ich vzťah bol ako horská dráha. Museli pochopiť toho druhého, naučiť sa akceptovať, rozumieť si a hlavne počkať. Okolo nich bolo možné sledovať dve rodiny, z ktorých bola každá iná. Zároveň však mali spoločné črty a čitateľ môže spoznať aj tieto prvky.

Aristotoles a Dante je úžasná kniha. Je plná nádherných myšlienok, krásnych príhod a hlavne obsahuje dokonalý príbeh. Neviem jej nič vytknúť, jednoducho odporúčam sadnúť si, otvoriť knihu a zamilovať sa. Pri čítaní som s hrdinami prežívala každý moment, každý pád, slzu, úsmev, jednoducho som sa cítila ako pri nich. Pri čítaní som si vravela, že aj ja chcem také zážitky, také leto, auto, priateľa atď. Podľa môjho názoru, hoci je táto kniha YA, bude sa páčiť aj tým, ktorí také knihy nečítajú. Myslím, že je to jedna z najlepších kníh, aké som kedy čítala. Veľa myšlienok, úžasný príbeh, dokonalé postavy, proste nič, čo by mi prekážalo! Určite si prečítajte dobrodružstvá Ariho a Danteho!

Za túto jedinečnú knižku ďakujem vydavateľstvu Slovart