sobota, 25. júna 2016

RECENZIA: John Boyne - Chlapec na vrchole hory

Autor: John Boyne
Originálny názov: The Boy at he top of the Mountain
Počet strán: 232
Hodnotenie na Goodreads: 4.04

Pierrotov život začína v Paríži, kde sa narodil do rodiny francúzskej matky a nemeckého otca. Tí sú obaja poznamenaní prvou svetovou vojnou. Otec vojnou, matka otcom. Obaja však postupom času umierajú a dostáva sa do detského domova. Keď však dostal tajomný list, odchádza k svojej tete, ktorá žije v horskom sídle. Pracuje tam ako gazdiná a majiteľom tejto usadlosti nie je nik iný ako Adolf Hitler. Ten prichádza do Berghofu vždy, keď mu to ríšske povinnosti dovolia. Postupom času nahrádza Pierrotovi otca a má na chlapca čoraz väčší vplyv. Ten sa tak stáva svedkom mnohých tajných stretnutí či historických udalostí. Prečítajte si príbeh, ktorý vás zaskočí, prekvapí a rozhodne zaujme!

Knihy Johna Boyna sa v svetovej literatúre pomaly ale isto stávajú pojmom. Svoje príbehy vo väčšine prípadov prezentuje očami detského hrdinu v prostredí vojny. Najväčší úspech získal Chlapec v pásikavom pyžame, ktorý sa dostal aj na filmové plátna. V knihe Zostaň, kde si a potom odíď sa zas zameral na prvú svetovú vojnu. Vo svojej najnovšej knihe sa zameral na tému, ako môže vojna ovplyvniť nevinného chlapca. A nie len vojna, ale aj činy ľudí, ktorých okolo seba vidí. Priznám sa, že tento Chlapec sa mi páčil viac než ten prvý. Viac ma zaujala téma a vývoj deja. Zároveň ma šokovalo, čo sa dialo medzi postavami. Týmto ma Boyne asi najviac prekvapil a čítanie som si nesmierne užila.

Pierrot je jedna z postáv, na ktorú asi nikdy nezabudnem. Jeho vývoj z malého chlapca v dospelého muža je obrovský. Nesmierna zmena v povahe, ktorá u neho nastala bola neuveriteľná. Nevinného chlapca ovplyvnila zloba človeka, ktorý pobláznil davy. Spočiatku mi Pierrot prišiel ako jemné dieťa, ktoré miluje a chápe, že nie každý je rovnaký, ale je potrebné rešpektovať sa. Postupom času akoby táto jeho vlastnosť zachádzala do úzadia. Niektoré jeho kroky boli číry šok. Nedokázala som pochopiť, že dokázal tak veľmi zradiť blízkych. Páčil sa mi však jeho ďalší vývoj, lebo dokázal že nebol úplne zlý. Veľmi dôležitou postavou bol jeho priateľ Anšel, ktorý sa tam však veľmi nevyskytoval. Spočiatku bolo zreteľné, aký mal vplyv na Pierota a bolo to dobré. Zaujímavé bolo zobrazenie samotného Hitlera. Prekvapilo ma, že si obľúbil chlapca, ktorého takmer nepoznal a bol pre neho cudzí. Vnímanie jeho každodenného života či plánovania vojny bolo čudné. Zároveň to predstavilo Boynovu obrovskú predstavivosť.

Priznám sa, že pôvodne som túto Boynovu knihu neplánovala čítať. Potom som si však ešte raz prešla anotáciu a zaujala ma autorova kreativita a chuť niečo takého napísať. Ďalší vojnový príbeh s detským hrdinom mi prišiel veľmi originálny a bolo to presne tak. Táto kniha bola výborná, predstavila úžasné podstavy, na ktorých autor predstavil chyby vtedajšej doby. John Boyne píše úžasne a táto kniha sa čítala neuveriteľne dobre. Veľkú časť som prečítala vo vlaku a zrazu som ani nevedela ako mi dokonca chýbala len jedna kapitola. A vlastne to bolo úžasné, až na veľkú dávku smútku, ktorú mi to prinieslo. Nikdy mi totiž nenapadlo, že vojna môže poznačiť až tak veľmi. Prečítajte si, lebo vám možno dôjde aj taká vec, prečo si premyslieť komu dať svoj hlas vo voľbách a uvedomíte si našu ľudskú históriu.