pondelok, 9. mája 2016

RECENZIA: Tamara Tainová - Milujem, koho chcem

Autor: Tamara Tainová
Názov: Milujem, koho chcem
Počet strán: 272
Hodnotenie na Goodreads: 4.67

Boris a Sofi. Nerozlučná priateľov, ktorí to spolu tiahnu už od detstva. Boris je gay, ktorý sa vyrovnáva so svojim osudom. Lieči sa z ďalšieho nevydareného vzťahu a snaží sa to vynahradiť krátkymi známosťami. Krehkú Sofi neustále sprevádza traumatizujúce detstvo, ktoré jej neumožňuje prijať lásku. Svet oboch sa mení veľmi rýchlo a ani nevedia ako, môžu stratiť ľudí, na ktorým ich záleží. No aj keď ich milujú, ublížili im. Ich rodičia ich vychovali s láskou, no obom veľmi ublížili. Boris aj Sofi sa stále snažia nájsť, hľadajú pochopenie a lásku. Ale hlavne sa snažia dať svoje životy do poriadku...

Tamara Tainová je slovenská autorka, ktorá svojimi knihami zaujala literárnu scénu viacerými faktormi. Pri tejto sérii, ak to môžem tak nazvať, sa zamerala na hlavného hrdinu, ktorý je homosexuál. Nie je však niečo ako z amerického filmu, kde sa chalan ťahá len s dievčatami a ochká na kabelkami. Je to príbeh človeka, ktorý žije, miluje, hľadá, padá, kričí, nadáva a hlavne existuje. Čiže je to príbeh, ktorý ma nejaký reálny základ, hoci pravdepodobne nie je na skutočných udalostiach. Ale autorka má takú úžasnú predstavivosť, že jej príbehy pripadajú ako skutočné. Táto kniha vyšla päť rokov po predchádzajúcej časti. Čítalo sa to jedna radosť a veľmi som si to užila. Tainová ma totiž dokáže zaujať a preto jej knihy čítam s obrovským nadšením.

Hlavný hrdina Boris, ktorý je novinárom je veľmi zaujímavá a prepracovaná postava. Autorka ho rozobrala do veľkých detailov. Jeho zamotané rodinné pozadie, v ktorým rozoberá hlavne problematický a rozhádzaný vzťah s otcom ma veľmi zaujal. Možno ho označiť a za príbeh jednej rodiny. Rozvedení rodičia a dieťa, hoci už dospelé a samostatné. Tiež bolo zaujímavé sledovať jeho vzťahy, či už posun po rozchode, ale aj odhodlanie zaľúbiť sa znovu. Zložité zázemie ich so Sofi spájalo. Avšak myslím, že Sofi na tom bola podstatne horšie. Boris dostával lásku od oboch rodičov, ale ona bola často odvrhovaná. Bolo mi jej ľúto, lebo sa to s ňou ťahala a nikdy sa spomienok nedokázala úplne zbaviť. Celkovo si myslím, že je taká excentrická bytosť, ktorá rada skúmala ľudí a ťažko hľadala vlastné šťastie.

Milujem, koho chcem je kniha, ktorú môžem ohodnotiť ako jednu skvelú časť kvalitnej slovenskej literatúry.  Čítala sa veľmi ľahko, jednoducho som potrebovala vedieť, čo sa stane s postavami ďalej. Určite otvorí oči homofóbom a ľuďom, ktorí nerozumejú homosexualite. Avšak autorka vykreslila práve tento prvok bravúrne a reálne. Mňa to bavilo a neviem, čo vytknúť, môžem len poukázať aká výborná táto kniha je. Určite ju odporúčam a teším sa na ďalšie z Tamarinho pera. Dúfam, že sa nejakej ďalšej dočkáme už čoskoro!

Za recenzný výtlačok ďakujem vydavateľstvu Slovart