piatok, 22. apríla 2016

RECENZIA: Anthony Doerr - Svetlo, ktoré nevidíme

Autor: Anthony Doerr
Originálny názov: All the light we cannot see
Počet strán: 576
Hodnotenie na Goodreads: 4.31

Marie-Laure je polosirota žijúca len s otcom v Paríži. On pracuje v Prírodovednom múzeu a svoju dcéru sa snaží naučiť všetko, čo vie. Keď jeho dcéra ako šesťročná stratí zrak, postaví jej dokonalú repliku štvrte, kde bývajú, aby sa naučila orientovať a trafila kam potrebuje. V čase druhej svetovej vojny sú nútení nádherný Paríž opustiť. Obliehanie Nemcov ich vyženie na pobrežie krajiny, kde žije samotársky prastrýko. So sebou prinášajú nesmierne vzácny a nebezpečný klenot, ktorý nesmú pustiť z rúk. Werner je nemecký chlapec, ktorý býva spolu so svojou sestrou v sirotinci. Keď chlapec objaví prvý rádiopríjímač, podľahne novej závislosti. Naučí ovládať každý gombík a každý káblik. Jeho technická zručnosť ho dostane až na prestížnu školu pre Hitlerjugend, Hitlerovu mládež. Postupom času si chlapec uvedomí, že jeho zručnosť pripravila o život množstvo ľudí. Preto sa posúva ďalej a ocitne sa až na francúzskom pobreží, kde stretne Marie-Laure...

V literárnom svete sa spisovateľ Anthony Doerr stáva čoraz viac diskutovanejším. V zahraničí sa stal úspešným autorom, ktorého diela mu priniesli viacero prestížnych ocenení, vrátenie aj štvornásobnej O'Henryho ceny. No až román Svetlo, ktoré nevidíme mu prinieslo cenu najcennejšiu, a to Pullitzerovu cenu. Svetlo, ktoré nevidíme je výnimočná kniha. Nie je to tým, že je ovenčená mnohými cenami alebo je to svetový bestseller. Pre mňa je výnimočná svojim príbehom, ktorý je posadený do zložitého zázemia vojny. Druhá svetová vojna je aspekt svetovej histórie, ktorý ovplyvniť väčšinu svetovej populácie a stále cítime jej následky. Zaujímavou časťou tejto knihy je striedanie časových rovín. Kapitoly sa striedajú v rôznych obdobiach, čo môže pôsobiť jemne chaoticky. No keď sa začítate, zistíte, že to do seba výborne zapadá. Je to zaujímavý fragment, ktorý nám predstavuje postavy v rôznych obdobiach a vekoch.

Autor čitateľovi predstavuje dve skupiny postáv. Prvá sa točí o Marie-Laure a ďalších ľuďoch, ktorí tvoria jej život. Táto dievčina je veľmi jemná a príjemná hrdinka. S tým, že je nevidiaca sa veľmi zaujímavo popasovala. Snažila sa žiť život, tak ako by bol bez obmedzení. Bola veľmi bojovná, dokázala sa za seba postaviť a snažila sa čeliť každému polenu, ktoré jej padlo pod nohy. Zaujímavá bola jej zanietenosť pre knihy Julesa Verna. Čítanie bolo jej veľkou vášňou, ktoré jej robilo radosť. Z jej okolia bol veľmi zaujímavý jej prastrýko, ktorý bol vlastne veľký čudák, Fascinovali ma strany, kde bol spomínaný, jeho rozhodnutia, život, spomínanie atď. Tou druhou skupinou bol Werner, jeho sestra či iní hrdinovia. Tento ešte chlapec nám ukázal, ako dokáže politická situácia zmeniť život. Bol veľmi inteligentný a svoju bystrosť a kreativitu často prejavoval. To bolo veľmi zaujímavé, pretože už v útlom veku dokázal presvedčiť dospelých o svojich zručnostiach. V jeho časti príbehu ma zaujali deti zo sirotinca, hlavne jeho sestra. Veľa ďalších postáv malo čo ponúknuť, ukázali iné časti príbehu, a tiež aj iné aspekty vojny či problémy rodín.

Svetlo, ktoré nevidíme je kniha, ktorá má čo ponúknuť. Nádherný príbeh, ktorý nemá akciu, ale vyniká dokonale vykreslenými postavami a krásny príbehom. Graduje v inom smere. Udalosti sa zabaľujú a zamotávajú, až spoja hlavných hrdinov. Je to tiež román o obete a láske. Rodičovskej, súrodeneckej, priateľskej. A hoci mi čítanie trvalo dlhšie, tých úžasných päťsto strán som si užila. A páčilo sa mi to do poslednej strany. Veľmi sa mi páčil preklad, ktorý úžasne podtrhol výborný príbeh. Je to kniha, ktorá mi ukázala iný pohľad na druhú svetovú vojnu a na formy priateľstva. Zaslúžene je ocenená Pullitzerovou cenou, lebo Anthony Doerr je majster slova a určite nás ešte prekvapí budúcimi skvelými dielami. Pre tých, ktorí hľadajú výnimočnú knihu, by mali vyskúšať túto, lebo naozaj jedinečná!

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem Ikaru.
Knihu si môžete kúpiť na nasledovnom odkaze