RECENZIA: Tamara Tainová - To prejde

Autor: Tamara Tainová
Originálny názov: To prejde
Počet strán: 272
Rok vydania: 2011
Hodnotenie na Goodreads: 4.09

Boris je mladý chalan, ktorý robí v redakcii v hlavnom meste. Má sa svoju najlepšiu kamarátku Sofi, rodičov, ktorí na neho nedajú dopustiť, a kolegu Leoša, ktorý je vtipnou súčasťou jeho života. Jednu vec však o ňom neviete, je totiž gay. Nie všetci vedia o jeho orientácii, ale rozhodne to netají pred všetkými. Myslel si, že konečne stretol svoju životnú lásku, v ďalšom momente o ňu aj prišiel. Vyrovnáva sa so stratou najmilovanejšieho a rozmýšľa, ako dať život do poriadku. Tragédia, ktorá ho postretla mu zmenila pohľad na svet. A Sofi, tá je na tom podobne, tiež skrýva nejedno tajomstvo. Spoločne prežívajú smutné aj veselé chvíle. Musia sa s nimi vyrovnať po svojom a preto sú jeden druhému oporou. Ale každý musí nájsť svoje šťastie sám...

Možno ste už počuli o knihách Tamary Tainovej. Jej úderný štýl a výborné prevedenie zaujalo mnoho čitateľov. Zároveň je tu téma, ktorá slovenskú scénu určite šokovala. Pri knihe Je to inak, mami ľudia kritizovali príbeh mladého gaya, ale väčšina ju prijala dobre. Bola to totiž kniha, ktorá skutočne zobrazuje menšinu. Prvý diel tejto povedzme série, ktorá rozoberá Borisov život, som čítala prvýkrát veľmi dávno. Minulý rok som ho čítala nanovo a keď vyšla tretia kniha vrhla som sa aj na ten druhý. Ten bol bez debaty perfektný. Tempo, ktorým odsýpa príbeh je veľmi dobre rozvrhnuté. Dokonalo to graduje a skvelo sa to číta. Jednoducho pri tejto knihe používam veľa superlatívov. Čítanie som si veľmi užila, keďže táto kniha otvára oči, čo sa deje za zavretými dverami domácností. Neviem síce, čo by sa stalo, keby túto knihu čítal niekto s puritánskymi názormi, hoci pravdepodobne by ho to pohoršilo. Avšak taká táto kniha nemá byť a ani nie je. Je to totiž čítanie, ktoré má otvoriť oči.

Pri postavách vám poviem hlavne o Sofi a Borisovi. Ako som už spomínala, Boris je homosexuál. Svoju orientáciu neskrýva, ale tiež na čele nenosí nálepku "Som gay". Ako postavu ho beriem ako veľmi citlivého chalana, ktorý sa nebojí ukázať emócie. Taktiež je veľmi inteligentný, čo dokazuje v argumentoch a pri interakcií s ľuďmi. V tomto románe veľa spomínal, rozmýšľal a hlavne smútil. Tiež sa snažil posunúť svoj život ďalej. Páčilo sa mi, že sa nevzdával, lebo aj keď bol úplne na dne, šiel za svojím. Ak ste čítali túto knihu, tak sa vám určite páčila Sofi. Toto jemné žieňa, ktorej zložitá minulosť veľmi narušila život, si ma získala. Je strašne milá, zlatá, šikovná, ukecaná, proste chcela by som ju mať za kamarátku. Veľmi ma zaujal jej príbeh, všetko čo sa jej udialo a ako vnímala svet. Jedna z mojich obľúbených postáv je Leoš. Má úžasné hlášky, nedáva si servítku pred ústa a vždy povie niečo, čo ma pobaví. Proste postavy tejto knihy sú výborné, majú zaujímavé zázemie a sú perfektne premyslené, nemám im vytknúť, lebo ich príbehy ma jednoducho bavia.

Druhý román Tamary Tainovej som si veľmi užila. To prejde je kniha, ktorá slovenskej spoločnosti môže otvoriť oči. Je skvelo napísaná a príbeh, ktorý sa v nej odohráva je neuveriteľne dobrý. Je to súčasná slovenská próza, ktorá si rozhodne zaslúži uznanie. Príbeh Borisa, ktorý láme konvencie a ukazuje, že za lásku sa netreba hanbiť, vás chytí. Mňa čítanie veľmi bavilo, užila som si ho a zvládla so ho pomerne rýchlo. Jednoducho Tamara Tainová ma nesklamala, pretože napísala knihu, ktorá je živá, pútavá a pravdivá. Rozhodne si ju skúste prečítať!

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Slovart.