pondelok, 4. januára 2016

RECENZIA: Patrick Ness - Sedem minút po polnoci

Autor: Patrick Ness
Originálny názov: A Monster Calls
Počet strán: 216
Hodnotenie na Goodreads: 4.28

Trinásťročný Conor sa každú noc budí z desivého sna. A keď sa pozrie na hodinky, vždy ukazujú sedem minút po polnoci. Za jeho oknami ho čaká prastarý netvor. Nie je to netvor, ktorí ho straší v snoch, ale netvor, ktorého sám povolal. Jeho mame totiž diagnostikovali rakovinu, ktorá ju pomaličky ničí. Procedúry nezaberajú, čo Conora neteší a nechce si pripustiť realitu. A práve preto je tu netvor, chce počuť ako Conor prijal to, čoho sa najviac bojí. Preto netvor chodí, rozpráva a čaká, kedy mu to dôjde. Prečítajte si príbeh trinásťročného chlapca, ktorý si zamilujete!

Patrick Ness je veľmi diskutovaný súčasný autor. Mnohé jeho knihy sú vysoko cenené a hodnotené. Námet tejto knihy patrí Siobhan Dowd a po jej smrti dostal Ness ponuku napísať podľa toho knihu. Ja osobne som mala možnosť túto knihu čítať v českom preklade, no vyhýbala som sa mu a tak neplánovane počkala na slovenský. Oplatilo sa. Táto kniha je totiž úžasná. Námet, ktorý patrí Siobhan je nádherný a keď k tomu pridáte dokonalé spracovanie Patrica Nessa, vznikne kniha, ktorá si podmaní generácie. Je to krásna kniha, ktorej rozprávkový príbeh si ma získal. Rozprávkový? Áno, aj keď mal veľa realistických prvkov, príchody netvora a rozprávanie mi také prišli. Páčilo sa mi, akým štýlom to bolo vyrozprávané. Ness to spracoval výborne a takejto knihe nie je čo vytknúť. Prečítala som to veľmi rýchlo, v priebehu jedného dňa. Dala som jednu-dve kapitoly, povysávala  a v zápätí som sa k príbehu vrátila. Neskutočne ma totiž priťahoval a rozmýšľala som nad ním ešte asi týždeň.

Čo k postavám. Tak najprv netvor, lebo to nie je typická postava. Ale tento fantastický výjav sa mi veľmi pozdával. Bol mystický tvor, ktorý dal príbehu úžasnú dávku nadprirodzena. Zároveň predstavoval temno, no na druhej strane svetlo, keďže donútil Conora rozmýšľať a prijať seba a všetko, čo ho čakalo. Conor bol občas výbušný, nahnevaný, zúrivý. Bolo to pochopiteľné podľa toho, čo sa dialo v jeho živote. Myslím, že bol veľmi inteligentný a aj keď sa občas mal tlmiť, vybuchol. Čo bolo opäť ospravedlniteľné, Autor zakomponoval aj komplikovanú tému šikany, čo bolo veľmi zaujímavé. Ponižovanie chlapca, ktorého mama umiera na rakovinu. Neviem ako viac rozobrať postavy, ale môžem povedať, že mi páčili. Ich príbehy boli zaujímavé a dokopy vznikla ohromná kniha.

Sedem minút po polnoci je úžasná kniha, ktorá si ma získala. Bola nádherne napísaná a jednoducho ma chytila srdca. Ak ste pri nej plakali, nedivím sa. Najviac ma zaujali scény, keď na scénu prichádzal netvor. Je to kniha, ktorú by si mali prečítať všetko, lebo otvorí oči. Určite tiež zaujmú nádherné ilustrácie, ktoré skvelo dopĺňajú príbeh. Táto kniha sa ma dotkla a určite ju budem odporúčať ďalej, ako jednu z najlepších, aké som kedy čítala. Mimochodom filmová verzia by sa mala dostať do kín niekedy tento rok a podľa teaser trailera to bude naozaj pecka. Ďalšia Nessova kniha, ktorá sa dočká slovenského prekladu je The Rest of Us Just Live Here, ktorá vyjde v júni a ja si ju určite nenechám ujsť!

Teaser trailer