štvrtok, 21. januára 2016

RECENZIA: E. Lockhartová - Klamári

Autor: E. Lockhartová
Originálny názov: We Were Liars
Vydavateľstvo: YOLi
Počet strán: 240
Rok vydania: 2015
Hodnotenie na Goodreads: 3.86
Hodnotenie: 3/5

Sinclairovci sú v Amerike už od nepamäti významnou rodinou. Svoje postavenie si získali už vtedy, keď priplávali na lodi Mayflower do Nového sveta a začali si budovať život na novom kontinente. V súčasnosti každé leto trávia na súkromnom ostrove pri Massachusetts. Každý rok sa tam stretávajú štyri spriaznené duše. Cadence a Mirren, ktoré sú sesternice, Johnny, ich bratranec, a Gat. Ten do rodiny oficiálne nepatrí a neraz mu to dávajú pocítiť. Dokopy sú Klamári, pretože celé leto trávia spolu a vždy robia len neplechu. Počas pätnásteho leta sa stane nehoda. Cadence nájdu na pláži takmer bez života, a keď sa preberie v nemocnici, nič si nepamätá. Nik jej nechcú prezradiť, nevie čo stalo a trpí strašnými migrénami. Klamári ju ignorujú, a ani Gat sa jej neozýva, ktorého tak veľmi ľúbila. Sedemnáste leto opäť strávi na ostrove s Klamármi, ktorí sa správajú akoby sa nič nestalo. No čo sa stalo naozaj?

O Klamároch som veľa počula. Spočiatku veľa zahraničných booktuberov o knihe hovorilo, neskôr aj českí blogeri, keďže kniha u nich vyšla skôr. Ja som sa rozhodla ju prečítať, lebo som o nej počula veľa a anotácia znela lákavo. No vedela som, že táto kniha nie je bežné čítanie. Aj ak som sa rozhodla dať Klamárom šancu. Čítalo sa to dobre a naozaj rýchlo. Prečítala som to v priebehu niekoľkých hodín a mala som rozpoltené pocity. Začalo to dobre, úvod ma fakt zaujal a rýchlo to ubiehalo. Potom však prišla časť, ktorá ma nebavila Bolo to veľmi chaotické. Dejovo to bolo zaujímavé, no bolo to strašne čudné a mne sa to nepáčilo. A potom prišiel koniec, ktorý bol veľmi nečakaný. Ten bol fakt dobrý. Myslím, že práve ten čitateľov veľmi zaujme. No kapitoly pred ním sú nudné, mňa nebavili a celkovo mi dosť skazili obraz knihy. 

Táto kniha zobrazovala hlavne rodinu Sinclairovcov a nikoho cudzieho. Možno ju označiť ako generačný román, lebo zobrazuje viacero generácií tejto rodiny. Román je napísaný z pohľadu Cadence, ktorá spomína na svoje detstvo a rôznych členov rodiny. Tiež sa snaží pochopiť svoju amnéziu a spomenúť si na momenty z oného leta. Ju ako hlavnú hrdinku beriem vcelku pozitívne. Čakala som, na čo si spomenie, bola som veľmi zvedavá. Ale nie vždy som jej konaniu rozumela. Neviem ako by som opísala ostatných Klamárov. Mirren mi prišla nevýrazná, Johnny divný a Gat bol v pohode. Páčil sa mi jeho vzťah s Cadence. Tiež páčilo sa mi, ako autorka opísala ostatných členov rodiny. Niežeby ma zaujímali, pretože väčšinu z nich zaujímali peniaze, no boli jednoducho divní. Takže postavy u mňa nič moc.

Na Klamárov som sa celkom tešila. Chcela som si spraviť vlastný názor. No táto kniha je pre mňa skôr sklamanie. Páčil sa mi námet, úvod a koniec. Hlavne ten záver bol fakt dobrý, no zvyšok sa mi nepozdával. Postavy mi prišli nudné a nezaujímavé. Hoci bola zápletka zaujímavá, no prevedenie mi nesadlo. Myslím, ak vás to láka, spravte si vlastný názor. Klamári sú veľmi čudná kniha, ktorá môže niekoho zaujať a nikoho nie. A u mňa to bolo skôr negatívne, niektoré veci, ako som už spomínala boli zaujímavé, no mnohé mi proste nesadli. Ak hľadáte zvláštne čítanie, tak Klamárov určite skúste a možno vás zaujmú!

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Ikar.
Knihu si môžete kúpiť na tejto adrese. 

4 komentáre:

  1. No tak dala si tomu o niečo lepšie hodnotenie ako ja :D Mňa to totálne sklamalo na plnej čiare, tie postavy ma fakt nebavili a nejako som od začiatku vedela, že čo bude tým šokujúcim prvkom na záver :D

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Aj ja som to hodnotila horšie. Mne sa to vôbec nepáčilo. Postavy mi boli nesympatické, ani ten štýl písania nebol podľa mňa nič moc a stred ma dosť nudil. Tebe sa aspoň koniec pozdával, ale ja som ho očakávala. Neviem si pomôcť, ale totálne mi to pripomenulo z prvej série osmy diel AHS :D :D Vlastne aj kvôli tomu, že som to videla, som si tipla, že zrejme aj tuto bude tá pointa nejaká takáto. Lenže na rozdiel od knihy, v seriáli som pri tom odhalení revala ako sprostá :D :D
    No neviem. Po všetkom, čo som počula, ma to dosť sklamalo. Nocte je na podobný štýl a to bolo oveľa lepšie.

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Po väčšine súhlasím s tebou. Postavy boli fádne, priehľadné, akési nudné, nemali farbu, či iskru. A hoci bol príbeh zaujímavý, podľa mňa bol koniec neskutočne očividný, už od polovice knihy mi bolo jasné ako skončí :D Škoooda :(

    OdpovedaťOdstrániť