streda 18. novembra 2015

RECENZIA: Miroslava Varáčková - Len to nikomu nepovedz

Autor: Miroslava Varáčková
Názov: Len to nikomu nepovedz
Počet strán: 240
Hodnotenie na Goodreads: 4.33

Eva má sedemnásť a život, ktorý by si mala užívať si pre ňu zatiaľ pripravil len samé nepríjemnosti. V škole sa s ňou spolužiaci vôbec nemaznajú. Šikana je jej denný chlieb a preto sa snaží byť neviditeľnou. Tvár jej zdobí nepekná jazva, ktorá je krutou spomienkou toho, že jej rodina je v troskách. Školskí tyrani sú čoraz ostrejší a ich útoky sú na dennom poriadku. Jedinou vecou, ktorá ju privádza na iné myšlienky je tanec. Občas ale ani ten nepomáha. Osud sa s ňou nepekne zahráva a ďalšou ranou je láska. Spoznáva chlapca, ktorý ju má rád aj napriek všetkým nedokonalostiam, ale Eva má strach. Karči a zvyšok jej spolužiakov jej nedá pokoj. Dôležitejšie je jedno, aby sa nik nedozvedel jej tajomstvá...

Ak ste ešte nepočuli o knihách Mirky Varáčkovej, tak pravdepodobne bývate v jaskyni. Jej predchádzajúce tituly sa tešia priazni čitateľov, keďže sa zaoberajú súčasnými témami, ktoré sa týkajú hlavne mladých ľudí. Pri jej jedenástom románe Len to nikomu nepovedz je hlavným motívom šikana. Túto tému možno označiť za tabu. Každý o nej vie, ale väčšina nič nerobí. Ale Mirka vyjadrila všetko potrebné v tejto knihe. Perfektne napísala a vyrozprávala príbeh, pri ktorom som zúrila a nadávala, pretože nedokážem pochopiť podstatu šikany a obzvlášť to, aké otrasné a neľudské veci robili Eve. Správali sa k nej ako k nejakému nepodarku. Ja osobne šikanu neznesiem, som jej najväčší odporca a mám na to vlastné dôvody. Obdivujem autorku, že napísala knihu na túto reálnu tému. Páčil sa mi priebeh knihy, dej, ako to gradovalo a tiež nečakané zvraty. Proste to bolo skvelé a ja neviem, čo by som tomu vytkla.

Hlavnou hrdinkou je Eva Blahová, sedemnásťročná stredoškoláčka, ktorá zbožňuje tanec. Páčilo sa mi na nej, že sa snažila prežiť, že to nevzdávala a bola sama sebou. Zároveň hľadala riešenie svojho problému. Do toho prišiel Timo a nevedela, čo robiť. Páčila sa mi tá neistota, ktorú v nej nové city prebúdzali. A tiež mi jej bolo neskutočne ľúto, lebo to čo jej tí nevyzretí pankharti stvárali, mala som dosť. Najradšej ich rozštvrtila motorovou pílou a následne podpálila. Jednoducho si to zaslúžia. Evin brat bol ochranársky, čo mi trochu prekážalo, keďže ju to dosť brzdilo. Ale bolo zaujímavé, že nie vždy po poslúchla a veľakrát urobila svoje. Timo, ten sa mi páčil. Bol milý, starostlivý, šikovný, stál si za názorom a robil to, čo ho bavilo. Z jeho slov, činov, správania bolo veľmi ľahké vycítiť, čo k Evke cítil.

Len to nikomu nepovedz si ma získalo a chytilo za srdce. Pôvodne som sa tejto knihy dosť bála, teda hlavne tej témy. Nevedela som, či to zvládnem dočítať. Ale nestalo sa. Žrala som to od prvej po poslednú stranu. Nemohla som sa odtrhnúť, proste som potrebovala vedieť, čo bude na ďalšej strane a ani neviem ako som bola na konci. Bola to záležitosť niekoľkých hodín, keďže kniha je veľmi pútavo napísaná, aj keď neviem, či to bude pre každého. Mne to sadlo a čítanie som si užila. Páčilo sa mi aj to, ako je kniha graficky spracovaná - smsky, správy, facebook... Jednoducho sa máte na čo tešiť. Ak ste sa niekedy stretli so šikanou, určite si túto knihu prečítať, otvorí vám to oči a rozhodne pomôže. Pre mňa to bolo dokonalá kniha, ktorú určite budem odporúčať ďalej a vy po nej určite siahnite!