pondelok, 16. novembra 2015

RECENZIA: Jandy Nelson - Dám ti aj slnko

Autor: Jandy Nelson
Originálny názov: I'll give you the sun
Počet strán: 352
Hodnotenie na Goodreads: 4.15

Jude a Noe sú dvojčatá, ktoré znamenajú jeden pre druhého všetko. Trinásty rok je pre dvojčatá zlomový. Noe si uvedomí, že je gay a Jude, že je krásna. Obaja sú umelecky nadaní a Noe je ten, ktorý sa chce dostať na prestížnu umeleckú školu. S Jude plieska puberta a svoje nadanie absolútne ignoruje, hoci na školu sa prihlási tiež. Keď majú šestnásť všetko je úplne hore nohami. Jude chodí na umeleckú a je z nej plachá baba bez priateľov. Noe je zrazu heterák, kráľ večierkov a strieda frajerky ako ponožky. Lenže ich mama je mŕtva. Obaja v sebe držia smútok za milovanou osobou. Dvojčatá spolu takmer nehovoria a preto k sebe musia nájsť cestu.

Myslím, že o Jandy Nelson ste už počuli. Ako vyšlo Slnko v angličtine, zo všetkých strán som počula len chvály na túto knihu. Mňa získala anotácia a tak som si počkala na preklad. Keď som to konečne začala čítať, spočiatku som bola zmätená. Prvé dve kapitoly boli také úvodné, zoznamovacie. Ale potom to prišlo, príbeh, ktorý si ma získal, rozvášnil, psychickú pohodu mi poslal do kelu a skoro ma rozreval. Jandy to perfektne vyrozprávala. Po tejto knihe si môžem povedať, že to je výborná spisovateľka a kľudne prečítam aj jej nákupný zoznam. To ako majstrovsky napísala dva POV, to bolo jednoducho úžasné. Ak si myslíte, že dva pohľady, to málokto dá dobre, tak Jandy to zvládne a myslím, že v pohode aj o polnoci s dvomi promile.

Dobre, postavy, myslím, že tu by som sa mala zamerať na dvojčatá. Jude a Noe sa obaja vekom zmenili. Trinásťročná Jude bola typická puberťáčka. Myslela, že je dospelá a proste užívala si život. Ako šestnásťročná bola úplne iná. Pokojne ju označím za čudáčku. Nik o ňu nezavadí ani pohľadom, je samotárka a nemá žiadnych priateľov. Trinásťročný Noe spoznával sám seba. Zistil, že je gay a snaží sa nájsť. Môžeme pri ňom vidieť, že to nebolo jednoduché, obzvlášť keď vás šikanujú nejakí idioti. Keď mal šestnásť, tak to s ním šlo dolu vodou. Aj keď to nedal na sebe znať, smútok ho pohltil. Neviem, prečo ale bol mi viac sympatický. Viac mi sedel ako postava. Hoci obaja boli komplikovaní a bolo ťažké ich pochopiť.

Dám ti aj slnko je kniha, ktorá zaujme. Má v sebe toľko emócií, problémov mladých ľudí a jednoducho všetkého, čo čitateľ potrebuje. Je to tak dokonalo napísané, vyrozprávané, že neviem čo povedať. Vlastne absolútne sa neviem k tejto knihe vyjadriť. Môj názor na ňu pozitívny, lebo si ma získala. Páčil sa mi dej, kam to smerovalo, umenie, dialógy, myšlienky, vtipné momenty aj tie smutné. Proste to malo grády a dokopy vzniklo Slnko. Presne také, aké som ho očakávala. Slnko je jednou z najlepších kníh tohto roka. Odporúčam všetkým, ktorí hľadajú v knihe niečo hlbšie. Mimochodom určite sa môžete tešiť na nádhernú grafickú stránku knihy, ktorá je už od obálky dokonalá. A posledná veta, Slnko je úžasné, dokonalé, geniálne, krásne, originálne, nečakané a silné čítanie, ktoré si zaslúži pozornosť.