RECENZIA: Timur Vermes - A je tu zas

Autor: Timur Vermes
Originálny názov: Es ist wieder da
Vydavateľstvo: Zelený kocúr
Počet strán: 344
Hodnotenie na Goodreads: 3,52

V jedno krásne ráno sa zobudil Adolf Hitler z nič nerušeného spánku. Avšak miesto jeho ríšskej kancelárie a jeho domu sa okolo neho nachádza súčasný Berlín, tak ako moderný svet dnes pozná. Vodca nevychádza z úžasu, keď vidí, že jeho milované Nemecko neupadá, ale priam prekvitá. Preto sa rozhodne začať novú kariéru a dobíja svet nie zbraňami, ale cez televíziou a videami na Youtube. Veľká časť nemeckého národa je pohoršená, keď prednáša svoje "volebné prejavy", ktoré až veľmi pripomínajú "skutočného" Hitlera. Začítajte sa svetového bestselleru, ktorý prelomil tabu druhej svetovej vojny!

Druhá svetová vojna býva často charakterizovaná ako neskutočné fiasko, ktoré vzalo neuveriteľné množstvo životov úplne zbytočne. Timur Vermes, bývalý ghostwriter, vo svojom debutovom románe použil tému, ktorá nie je tou najkonvenčnejšou. Ani sedemdesiatich rokov od skončenia druhej svetovej vojny, sa ľudia zdráhajú tejto témy. Krviprelievanie, ktoré rozdelilo svet je stále témou, ktorá pripomína hrozbu ďalšej vojny, ktorá by bola pre ľudstvo kritická. Práve kniha A je tu zas predstavila komický prístup a inteligentne zobrazila Hitlera v modernej dobe. Zobrazuje geniálny humor, plný satiry, irónie a sarkazmus, ktorý ostro kritizuje nenávisť. Zároveň to je dielko s úžasnou pointou a vycibreným autorským štýlom. Timur Vermes vložil do tejto vložil to najlepšie čo sa dalo a vyplatilo sa, pretože vznikla kniha, ktorá búra bariéry konvenčnosti!

Je veľmi ťažké popísať postavy tejto knihy, keďže je to písané z pohľadu Adolfa Hitlera. Z môjho pohľadu na históriu to bol šialenec, ktorý mal skončiť v blázinci, a nie ako vodca takej mocnej krajiny. Zo strany tejto knihy môže zas vyznieť veľmi komicky, aj keď z jeho uhla rozpráva a koná úplne vážne. Je rozhodne divné charakterizovať ho, pretože stále ho považujem za človeka, ktorý má na krku nespočítateľné množstvo životov. Ostatné postavy neboli veľmi zaujímavé. Väčšine šlo hlavne o zisk a speňaženie najlepšieho "dvojníka" Adolfa Hitlera. Avšak zaujala ma jeho asistentka, ktorá bola vtipná, inteligentná a nejako si nerobil veľkú hlavu z takmer ničoho.

A je tu zas je veľmi zvláštna, avšak vynikajúca kniha. Má neskutočne dobré spracovanie, premyslený dej a hlavne haldy originality. Vydaril sa taktiež preklad, ktorý má na svedomí vynikajúci Michal Hvorecký. Čítanie som si užívala, ale po jeho skončení som mala pocit, že som nebola úplne presvedčená. Bolo ťažké pochopiť tú knihu, čiže čitateľ si musí nechať čas, aby "strávil" to čo prečítal. Avšak môžem to hodnotiť ako niečo neobvyklé v šedom priemere brakov. Skvelo vysvetlená zápletka čitateľa zaujme a príbeh si užije. Ja hodnotím túto knihu 4 štyrmi hviezdičkami! Knihu by som však neodporučil mladším čitateľom, pre nich je určite nevhodná. Pre tých, ktorí sa vyznajú v histórii to bude povinná jazda, ktorú si určite užijú hlavne tí skúsenejší čitatelia!

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem kníhkupectvu preskoly.sk