štvrtok, 5. marca 2015

RECENZIA: Miroslava Varáčková - Adaptácia

Autor: Miroslava Varáčková
Názov: Adaptácia
Počet strán: 264
Hodnotenie na Goodreads: 4.80

Vojna ju pripravila o domov a epidémia o rodinu. Teraz sa môže spoliehať len sama na seba. Miesto sladkého života tínedžerky, Zoya bojuje o holý život. Ak chcela žiť ďalej, musela sa adaptovať. Zostala jej jediná nádej. Mapa, ktorú jej pred smrťou venoval jej milovaný Noe. Putuje zničenou krajinou a opäť jej hrozí smrteľné nebezpečenstvo. Pomôže jej cudzinec Simon, ktorý tým riskuje svoj život tiež. A tak sa on spolu so Zoyou a jeho malou sestrou Emily vydávajú na cestu. Putujú podľa mapy, ktorá ich má doviesť na miesto, ktoré by malo oplývať ľudskosťou. No čo ak im hrozí ešte väčšie nebezpečenstvo...

Jubilejná desiata kniha z pera Mirky Varáčkovej, jednej z mojich obľúbených autoriek, dostala názov Adaptácia. Keď som zistila, že to bude dystópia nevedela som sa dočkať dátumu vydania. Práve jej predchádzajúca postapokalypticá kniha ma dostala k jej tvorbe. Adaptácia je vymakané dielo plné akcie a napätia. Keď som ho čítala, nevedela som sa odtrhnúť. Držala ma v napätí do neskorých nočných hodín a plne uspokojila moje čitateľské očakávania. Dej bol premyslený, dobre naplánovaný, akčný, nenudil a mal skvelú pointu. Skvelé bolo, že to nebolo presladené, romantiky tu bolo málo, dočkali sme sa jej len výnimočne. Páčila sa mi tiež aj gradácia deja. Napätie stupňovalo a až po posledných strán bude čitateľ v napätí.

Hlavná hrdinka Zoya bola veľmi odhodlaná, silná či odvážna. Čitateľovi môže prísť mierne ustráchaná či neprípustná. Pravdou však je, že jej život je naozaj komplikovaný a už nie je nik, na koho by sa obrátila. Mňa oslovila svojou ráznosťou a hrdosťou. Podľa mňa jej charakter bol veľmi pozitívny a skôr si ju je možné obľúbiť, ako nie. Pri takom Simonovi je veľmi jasný vývoj jeho postavy. Či v činoch alebo správaní. Zo začiatku vás bude vytáčať svojou tvrdou a ignorantskou povahou. Postupne však tam nájdete aj jemnejšie črty jeho povahy. Jeho konanie mi nie vždy prišlo veľmi racionálne, ale nakoniec som prišla na to, že koná veľmi pádne a odhodlane, aj pri hrozbe vlastného nebezpečia. Tieto dve postavy sprevádzala aj maličká sestra Simona - Emily, ktorá možno nemala až taký priestor na prejavenie, ale rozhodne vám jej príde ľúto. V okolí sa tiež "potulovali" aj iné postavy, z ktorých vás niektoré vytočia a iné zas potešia.

Adaptáciu beriem ako veľmi dobré dielko slovenskej literatúry. Rozhodne má možnosť zaujať, je veľmi dobre napísaná a má skvelé pozadie. Dystopický svet tohto románu možno nie vybavený originálnou "katastrofou", ale jej prvky majú v sebe niečo unikátne, čo vás nepochybne zaujme. Ak máte radi dystópie s prvkami romantiky a tiež knihy, ktoré vás vtrhnú do deja, Adaptácia je pre vás tá pravá. Užije si správne napätie, nadšenie, odvahu a zistíte, že budúcnosť môže byť naozaj kritická. Pre mňa to bolo jedna z najlepších kníh tohto roka, ktorú budem rozhodne odporúčať ďalej.
Adaptujte sa do dych berúcej dystópie s dokonalým prevedením!

Kniha vychádza 9. marca a nájdete ju v každom dobrom kníhkupectve!
Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Slovart.