RECENZIA: Miroslava Varáčková - Nepobozkaná

Autor: Miroslava Varáčková
Názov: Nepobozkaná
Vydavateľstvo: Evitapress
Počet strán: 240
Hodnotenie na Goodreads: 4.00

Druháčka na gymnáziu, Dominika Botková, by sa rada zbavila nálepky Nepobozkaná. Chce zažiť ten slastný pocit dotyku pier, objatia a nájsť nevinnú prvú lásku. Klasický sen každej pubertiačky. Popod nohy sa je pripletie on. Chalan so zvláštnym menom, nezvyčajným pohľadom a neuvertieľne rýchlo meniacou sa náladou. Šarkan, ako ho prezývajú, je naozaj zvláštny. Trénuje sebaobranu, ale zároveň sa učí polonézu na stužkovú. Tento šialenec jej totálne poblázni hlavu, keď ho vidí, prestáva dýchať a neprestáva naňho myslieť. Nikto však nič nedostane zadarmo a okrem lásky spoznáva aj sklamanie, strach a beznádej. Sny sa však naozaj plnia, preto sa nevzdáva a dúfa v nádej v šťastný koniec.

Pred pár týždňami som na internete zaznamenala, že slovenská autorka Mirka Varáčková vydáva novú knihu. Celkom ma to prekvapilo, lebo na Facebooku som čítala len ukážku k pripravovanej dystópie. Kniha už svojou obálkou vyzerala veľmi romanticky a venovaná mladším čitateľkám. Ale predsa len som sa rozhodla po nej siahnuť, aj keď mohlo nastať, že by som ju zavrela s tým, že som na to moc stará. Nestalo sa. Stará na to možno som, ale aj tak sa mi to páčilo. Síce mojím švihnutým spôsobom, ale predsa. Určite vám poviem, že to je dobre napísané. A to skvelým štýlom a jazykom mladých ľudí, čiže na archaizmy zabudnite. Dejovo to je veľmi jednoduchá kniha, pôsobí veľmi sladko a romanticky. Našťastie autorka tomu udala správny smer a zapojila aj nejaké tie zvraty, ktoré príbeh oživili a spravili ho zaujímavejším.

Kniha bola zaujímavá aj zo strany postáv. Prvom rade sú tu dve hlavné postavy a to Dominika a Šarkan. Dominika bola typická puberťáčka, diskotéky a podobne,  k tomu jej hlavným cieľom bolo získať chalana. To mi na nej trošku vadilo, avšak mala v svojom záhlaví tiež aj problémy. Tie sa vyskytovali hlavne v rodine medzi rodičmi či s bratom. Šarkan bol veľmi zaujímavá postava, bol náladový, táto vlastnosť ho veľmi charakterizovala, odvážny, ale tiež aj príjemný. Niekedy čitateľa dokáže naozaj prekvapiť a tiež aj naštvať. Druhá polovica knihy bola ohľadom tejto postavy veľmi odhaľujúca, čo posilnilo príbeh a dalo mu patričnú hĺbku. Z ostatných postáv sme mali možnosť spoznať aj dve rodinu, Páleníkovú aj Botkovú. Obe mali vlastné problémy, čo robilo dej zamotanejším, čo pokladám za výrazný plus.

Nepobozkaná je zaujímavá knižôčka pre mladé čitateľky, ktoré ju určite zhltnú na posedenie. Čo by som jej mohla vytknúť je možno prehnané snívanie alebo nadšenosť hlavnej hrdinky do vzťahu. Môj názor na toto totiž je, že nič nie je ako z rozprávky a chalan sa nezjaví pri lusknutí prstov. Ale budiš, v tejto knihe sa mi to páčiť. Neviem prečo, ale hltala som ju s nadšením. Takže ak napríklad hľadáte darček pre mladšiu sestru, knihu vrelo odporúčam. Ja ju môžem hodnotiť štyrmi hviezdičkami, aj keď poviem, že iné knihy od Mirky Varáčkovej sa mi páčili viac. Ak vám však jej knihy nestačia, určite si do kalendára zaznačte marec, kedy vyjde jej jubilejná desiata kniha s názvom Adaptácia a opäť sa pozrieme do post-apokalyptického sveta!

Za poskytnutie knihy veľmi pekne ďakujem autorke.