RECENZIA: Brandon Sanderson - Metalurg

Autor: Brandon Sanderson
Originálny názov: Steelheart
Počet strán: 400
Séria: Pomstitelia
Hodnotenie na Goodreads: 4.14

Katastrofa zmenila svet ako ho poznáme. Niektorí sa nezmenili. Niektorým však zmenila ich ľudskú podstatu a získali nadprirodzené schopnosti. Rozhodli sa však nevyužiť ich k dobru, ale zlom ovládnuť svet. Títo zloduchovia dostali meno Epici. Nikto sa im nestavia na odbor a veselo ničia ľudské životy. Ľudia majú strach sa im postaviť, až na tajomnú skupinu Pomstiteľov. Osemnásťročný David sa chce pridať medzi nich. Jeho cieľom je zabiť jedného z najmocnejších Epikov, Metalurga. Ten mu pred desiatimi rokmi zničil život, keď zavraždil jeho otca. Práve on má však tajnú zbraň, o ktorej nik netuší. Ako jediný v dejinách videl Metalurga krvácať. A teraz je čas na odplatu!

Možno si pamätáte ako som sa pred pár mesiacmi rozplývala nad Ritmatikom z pera Brandona Sandersona. Práve preto som nemala žiadnej obavy siahnuť po jeho ďalšej slovensky vydanej knihe a to Metalurgovi. Hneď vám o ňom poviem, že bol dokonalý. Nenapadá mi žiadne krivé slovo, ktoré by som naň mohla povedať. Tento autor má nenapodobiteľný štýl, ktorý vie zaujať čitateľa už od prvej strany. A práve Metalurg môže byť tou knihou, pretože ja som sa od neho nevedela odtrhnúť už od prológu. Sanderson využil veľmi populárnu tému superhrdinov, ktorá po celom svete žne rôzne úspechy v rôznych podobách či už sú to komixy, filmy či práve kniha. Čo bolo veľmi originálne je to, že títo mocní ľudia sa nevybrali po tom správnom chodníčku a miesto toho robia neplechu. Proti nim sa postavili tí lepší a to Pomstitelia. Medzi týmito dvomi skupinami vznikali neopakovateľné boje, výbuchy a hlavne kopec akcie, takže o zábavu má čitateľ postarané!

Máme tu dve skupiny postáv, ktoré autor ani chvíľu nenechal chladné. Totiž každá jedna z nich sa vyvíjala až do úplného konca. Hlavnou postavou, s ktorou sme sa teda najviac stretávali, bol David. Už od útleho detstva mal problém s Epikmi a cítil k nim obrovskú nenávisť. Práve tento charakter sa mi zdal najviac premyslený a prepracovaný do posledného detailu. Čitateľ ho môže spoznať z rôznych uhlov. Napríklad autor rozvinul jeho plán, detstvo či predchádzajúce zážitky. Okrem neho je tu možnosť spoznať aj jeho otca napríklad cez rôzne spomienky. Samozrejme autor rozvinul aj vlastnosti Epikov, či už ich nadprirodzené schopnosti, minulosť či reálne podoby. O niečo viac boli však rozvinutí Pomstitelia. Každý z nich mal svoj osud a životný príbeh. S takou Megan sme sa stretávali najviac, ale aj tak sme sa veľa nedozvedeli. Profesor alebo taký Cody boli však rozpísaní podrobnejšie, tiež viaceré postavy boli vtipné a svojim humorom nadniesli niektoré scény.

Čítanie Metalurga podľa mňa nemôže byť nezáživné. Táto unikátna kniha má podľa mňa v sebe obrovské množstvo akcie! Nie je možné sa pri nej nudiť, každá jedna veta vás vtiahne do deja a už nepustí. Sanderson má vo svojom štýle tvorby poriadnu dávku geniálnosti, ktorú predvádza vo svojich dielach, ktoré nenechajú milovníkov scifi, young adult a dystópií chladných. Aj preto si myslím, že tento román by mohol byť dokonalou zastávkou skúsených čitateľov a stať sa povinným čítaním pre celú skupinu mladých ľudí. Určite by som však ešte mohla spomenúť post-apokalyptické prostredia, ktoré autor skvelo zakomponoval, dal mu farby a schopnosť živej predstavy. Pre mňa bolo čítanie tejto neskutočne dobrej knihy pôžitkom, ktorý si určite rada zopakujem. Dej ma zaujal, skvelo gradoval, nebol nudný a neustále sa vyvíjal. Preto len môžem dodať, že z tejto knihy len sála prepracovanosť a som som ešte nehovorila o obálke, ktorá je DOKONALÁ! Aj preto sa neviem dočkať druhého pokračovania s anglickým názvom Firefight (že by to po slovensky bolo Pyro?), ktorý vychádza v origináli už tento január!

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Slovart!
Knihu si môžte kúpiť aj na tejto adrese