sobota, 22. novembra 2014

RECENZIA: Rainbow Rowell - Eleanor & Park


Autor: Rainbow Rowellová
Originálny názov: Eleanor & Park
Vydavateľstvo: YOLi
Počet strán: 336
Rok vydania: 2014
Hodnotenie na Goodreads: 4.18
Hodnotenie: 5/5

Ona a on. Eleanor je chudobné dievča bez perspektívy šťastného života. Zmietaná životom, kde jej len pohľad nevlastného otca spôsobuje nenávisť a bolesť. Navyše nastupuje do novej školy, tam kde ju nik nepozná a nikomu sa nepozdáva jej "štýl." Nie každý si môže dovoliť nakupovať v značkových obchodoch, obzvlášť vtedy, keď nie je čo do úst. Park naopak netrpí núdzou, jeho život má svoju úroveň a zvyky. Nevyzerá ako väčšina populárnych deciek, na to nemá svaly a výšku. Taktiež ani jeho ázijské črty nie sú veľmi vyhovujúce. Jeho obľúbenou činnosťou je počúvať punkovú hudbu a čítať komiksy. Jeho každodenná rutina sa však zmení, keď jedno ráno do autobusu nastúpi neznáma červenovláska, ktorá prevráti jeho život naruby. 

Rainbow Rowellová si svojimi knihami získava rešpekt po celkom svete počnúc Attachments končiac práve Eleanor a Parkom. Mňa jej prvá slovensky preložená kniha veľmi zaujala, jej čítanie som si náležite užila. Hneď na úvod ma zaujala doba odohrania príbehu a to rok 1986, kedy boli mládež, hudba, stredná školy, politická situácia a mnohé ďalšie faktory, úplne iné. Myslím, že to bol veľmi odvážny počin autorky, pretože vymyslela iný príbeh ako také, ktoré sa opičia v každej druhej knihe. Takte o originalitu v tejto knihe nie je núdza. Ak teda o tejto knihe uvažujete, neváhajte, pretože si vás určite získa.

Pri čítaní som mala možnosť hlavne spoznať dve postavy a to Eleanor a Parka. Eleanor mi prišla veľa mi tichá a nenápadná. Aspoň na vonok, určite by sa však rada prejavila. Bol tam však viditeľný strach, ale prejav či chuť o svoj vnútorný rozvoj. Páčilo sa mi, že aj keď problémy s jej otčimom mali svetlé momenty, nenechala sa zlomiť a neuverila mu. Knihy, áno, táto dievčina má rada knihy, za čo má bonusový bod od každého knihomoľa myslím. Park napriek svojej nevýraznosti podľa mňa je veľmi osobitý. Pre mňa bol úžasný, presne taký aký bol. Hudby a komiksy, presne aj to z neho robilo osobnosť. Spolu boli úžasní a hoci to mali zložité, museli sa skrývať a podobne, boli neskutočne sympatickí. Zo začiatku ma prekvapil prístup Parkových rodičov, postupne si ma však získali tiež.

Táto kniha bola určite iná. Odlišná než bežné braky z knižnice, na ktoré zabudnite v priebehu dvoch týždňov. Títo dvaja zaľúbenci nám ukázali lásku a tiež emócie. Problémy v rodine a tiež šikanu. Jednuchucho problémy, ktoré môže mať každý druhý človek, o ktorého zakopnete na ulici. Preto je táto kniha taká unikátna a ja som z nej zostala unesaná. Tiež sa mi páčil štýl písania autorky, ktorý bol príjemný na čítanie. Veľmi dobrá bola tiež gradácia príbehu, čiže postupne to stupňovalo čoraz viac až sme sa dostali k strhujúcemu záveru. Áno, hlavní hrdinovia sú čudáci a sú neskutočne svojskí, aj tak si ich určite zamilujete a knihu tiež. Pretože pre mňa to je jedna z najlepších young adult kníh tohto roku, ktorú všetkým vrelo odporúčam. Samozrejme do vašej pozornosti dávam aj pripravovaný preklad ďalšej knihy Rainbow Rowell a to Fanúšíčka (Fangirl), ktorá vyjde v máji budúceho roku.

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Ikar.
Knihu si môžete zakúpiť na tejto adrese

10 komentárov:

  1. Ja verím, že je to úžasná recenzia, no zvyk je železná košeľa a preto si ju prečítam až keď prečítam knihu :D. Nemôžem si pomôcť, ale ja strašne nerada čítam recenzie na knihy, ktoré som ešte nečítala :D. Ale už len pár dní :333

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Neboj sa dočkáš sa, vrelo ti ju odporúčam :).

      Odstrániť
  2. Aww...prečítam si ešte jednu pozitívnu recenziu a asi ma porazí! :D Na tú knihu sa tak nehorázne teším! Dúfam, že si ju skoro prečítam! :) ♥ A inak, Fangirl je vážne skvelá kniha! :) Čítala som ju v angličtine a bolo to veľmi príjemné čítanie :)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Mě se kniha líbila, ale přišlo mi, že kdyby kolem toho nebyla tak velká nadšená bublina, knihu bych si vychutnala mnohem víc. Do půlky knihy mi to dokonce přišla jako trochu nadprůměrná romantika. Naštěstí to konec zachránil, ale i tak mi to nepřipadá jako nejlepší kniha, co jsem letos četla.. Skvělá recenze :)

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Knihu akurát čítam a fakt sa mi páči :3 Celé je to také zlatéé :) Proste, Rainbow Rowell vie písať :) (Fanúšičku som už čítala v anglitčine a neskutočne sa mi páčila :) )

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Normálne mám chuť si knižku prečítať...myslím,že ak sa naskytne príležitosť,tak siahnem po nej....pekná recenzia :)

    OdpovedaťOdstrániť
  6. Na knihu sa dlho chystám, tak hádam už konečne...:) Fangirl som čítala a bola skvelá.:3 Inak, super recenzia.:)

    OdpovedaťOdstrániť
  7. S touto autorkou som sa zoznámila vďaka knihe Fangirl. Samozrejme ešte sa mi do rúk nedostala ale už minulý rok som túto autorku vyhľadávala. Opäť som prekvapená pretože som si bola na 100% istá že nie je šanca, aby táto kniha u nás vyšla. A aha. Dokonca tu máme aj Eleanor & Park. Nuž, nemôžem povedať že ma presne táto kniha oslovila, no na Fangirl netrpezlivo čakám :) Recenzia skvelá ale aj tak mi to nestačilo nato aby som si ju išla okamžite prečítať :D (mám na mysli knihu :D)

    OdpovedaťOdstrániť
  8. Táto kniha bola určite úžasná ❤ Celý ich vzťah a to všetko❤ Ten koniec ma neskutočne dostal...neviem,možno som blbá,ale aké tri slová to boli?�� Strašne ma naštvalo,že nevieme čo sa stalo s jej ostatnými súrodencami a tak :/

    OdpovedaťOdstrániť
  9. Prosiim..mam otazku ..posledná veta bola"Len tri slová"..asi som sprostá ale vážne nvm aké..prosím ..lámem si s tým hlavu

    OdpovedaťOdstrániť