sobota, 8. novembra 2014

RECENZIA: Jana Šulková - Dievča s maskou

Autor: Jana Šulková
Názov: Dievča s maskou
Počet strán: 224
Hodnotenie na Goodreads: 3.00

Ona. Mima. Dievča s maskou. V škole ju považujú za krutú princeznú, ktorú zaujímajú handry, párty, chalani a ponižovanie štipendistov. Taká je presne Succés, súkromná vzdelávacia inštitúcia, ktorú navštevuje aj spolu s pár vyvolenými štipendistami, ktorí majú to (ne)šťastie tam chodiť. V súkromní, kde ju nik nevidí, je však iná. Tiché dievča, ktoré má rado knihy a je zahĺbené do seba. Mima hľadá samu seba. Chce zabudnúť na trpkú minulosť a nájsť šťastie. Také, ktoré nebude chvíľkové, ale trvalé. Chce zabudnúť na masku, za ktorú sa skrýva. Nechce byť ani outsider ani princezná. Chce byť taká aká je a chce byť s ním. So štipendistom, o ktorého by nemala ani zakopnúť. Ale predsa...

Hneď na úvod poviem, že Dievča s maskou je veľmi dobrá a veľmi kvalitná slovenská kniha. Janka Šulková vymyslela príbeh, ktorý môže byť podobný mnohým dnešným mladým ľuďom. V škole a na párty, frajeri a alkoholici, doma utiahnutí jedinci hľadajúci pochopenie. Autorka príbeh vyrozprávala príjemne a jednoducho. Občas ma zmiatla rôznymi zvratmi či nečakanými udalosťami, čo som veľmi ocenila, pretože to príbeh povzbudilo a oživilo. Prekvapil ma záver, ktorý som bol vážne nečakaný a mierne ma nahneval. Ale nemôžem ho brať ako negatívum, pretože príbeh tým nabral mierne unikátnu cestu, ako napríklad, že bol naozaj nepredvídateľný. Zároveň to je plus, lebo ako autorkina prvotina to nabralo zaujímavý smer.

Pri postáv je vážne čo rozoberať, pretože neboli nudné a bezcharakterné, ale naopak mali osobnosť a silu. Začnem od Mimy, z ktorej pohľadu je dej rozprávaný. Čitateľom jej postava ukáže dve svoje stránky. Ani jedna z nich je vyslovene lepšia, obe majú svoje pre a proti. Jedna časť Mimy je populárna princezná, ktorú všetci zbožňujú. Tá sa naváža do štipendistov, nakupuje, je povrchná až nadradená, užíva si a podobne. Práve toto nemám na ľuďoch rada. Našťastie práve toto je maska tej Mimy, ktorú pozná málokto. Na populárnej Mime mi veľmi vadilo jej správanie k určitým ľuďom a nadradenosť. Našťastie bolo zreteľné, že to predstiera. Jej utiahnuté ja mi bolo oveľa viac sympatickejšie, hoci aj ona ma dokázala nahnevať. Považujem ju však za silnú osobnosť a veľmi premyslenú či prepracovanú postavu.

Podstatný vplyv na ňu mala rodina. Bola však nekompletná, jej rodičia si moju dôveru nezískali, matka vôbec, otec možno. Jej babka však bola iná. Či jej vtipom, ale aj záujmom o Mimu. Výrazní tiež boli jej priatelia ako Paula, Filip či párkrát zmienená postava Paľo. Paula bola veľmi divoká, ale zároveň to bol podporný bod Mimy, čiže aj keď nepoznala jej pravé ja, snažila sa jej pomôcť a stať sa jej oporou. Filip ma však neoslovil a doslova vytáčal svojou primitívnosťou a nafúkanosťou. Získal si ma však štipendista Tobias, ktorý bol dôležitý, inteligentný a správny chlap.

Pre mňa bola táto kniha veľmi zaujímavou a povzbudivou. Jej čítanie som si užila a naučila ma, že nie je dobré sa skrývať za niekoho iného, ale ukázať svoju pravú tvár. Našla som si pár vecí, ktoré mi nesedeli či už po štylistickej stránke alebo pár hluchých miesto. Ale pravdupovediac, na kvalite to neubralo. Príbeh bol do hĺbky premyslený a jeho čítanie som si užila. Myslím, že čítanie tohto románu si užijú hlavne tínedžerky, je to kvalitná kniha ako stvorená pre ich vek a môžu sa niečo naučiť. Ja ju hodnotím štyrmi hviezdičkami a rozhodne sa teším na autorkine ďalšie romány.

Za zaslanie knihy by som rada poďakovala autorke Janke Šulkovej a vydavateľstvu Motýľ
Knihu si môžte kúpiť na tejto adrese