RECENZIA: Gayle Formanová - Ak zostanem

Autor: Gayle Formanová
Originálny názov: If I Stay
Počet strán: 176
Rok vydania: 2010
Séria: If I Stay
Hodnotenie na Goodreads: 3.98

Sedemnásťročná Mia má všetko, čo si mladé dievča môže priať. Skvelú rodinu, milujúceho priateľa, talent, pre ktorý by iní vraždili a tiež aj školu, kde sa dostanú len tí najlepší. Nastane však niečo, čo nikto nečaká. Celá jej rodina sa stane obeťou autonehody a ona jediná prežije. Ak sa dá život nazvať to, že ako duch vidí samu seba napojenú na prístroje, všetkých svojich známych strachujúcich sa o jej život a svojho milovaného Adama, prosiaceho aby sa prebrala. Má dve možnosť, zostať nažive a stať sa svetoznámou violončelistkou alebo zomrieť spolu so svojou rodinou. Zostane?

Gayle Formanová je svetoznáma autorka hneď niekoľkých bestsellerov. Na Slovensku a v Čechách je známe vďaka sérii Iba jeden deň a tiež vďaka knihe Ak zostanem. Jej knihy sú špecifické tým, že celé alebo určité časti sa odohrávajú veľmi krátku dobu. Toto dielko sa odohráva približne dvadsaťštyri hodín, kde sa odohráva hlavný príbeh spolu s retrospektívnymi časťami, kde hlavná hrdinka spomína na minulosť. Práve tento autorkin spôsob tvorby ma veľmi zaujal a jej knihy robí veľmi jedinečné. Celá kniha čitateľa určite zaujme svojou jednoduchosťou, dobrým spracovaním a krásnym príbehom.

Hlavná hrdinka Mia sa mi veľmi páčila svojou odlišnosťou. Jej hudobný talent bola zaujímavá vlastnosť, všetky maličkosti ohľadom violončela, ktoré tam autorka vsunula boli veľmi zaujímavé a príbehu pomohli. Celé zázemie hlavnej hrdinky bolo odlišné od iných dielok. V mnohých knihách sa stretávame s tým, že dievčatá sú obmedzované svojou rodinou, ale jej rodina jej dovolila prakticky všetko. Rodičia, ktorých mala boli liberálni a keďže aj oni boli mladí, vedeli aké to je byť tínedžer. Ich minulosť bola v príbehu celkom dosť rozpísaná a určite zaujme tiež. Jej priateľ Adam, muzikant, sa bude páčiť hlavne slečnám. Rocker, ktorý má aj jemnú stránku a svoje dievča podporuje úplne vo všetkom. Hoci sú v mnohých veciach veľmi odlišní, mnohé však majú spoločné a spája ich to.

Knihy tejto autorky majú svetový úspech, sú diametrálne rozdielne príbehmi aj postavami. Všetky sú však napísané s veľkým citom. Práve túto knihu som sa rozhodla prečítať si potom, ako som si pozrela trailer na film, ktorý sa chystá. Do kín sa dostane v auguste a už len z pozretia tohto niekoľkominútového videa vás dej zaujme. Pre mňa bola táto kniha neopakovateľný čitateľský zážitok a nemohla som z nej odtrhnúť oči. Hltala som stránku po stránke a nemohla som sa dočkať konca. Autorka ho zakončila tak akurát a nikoho to neurazí. Pre radosť skalných fanúšikov napísala aj pokračovanie s názvom Where She Went, kde sa píše o ďalšom živote našich hrdinov. Ak teda hľadáte knihu, ktorá vás zaujme hneď od začiatku, skúste siahnuť po tejto útlej knižočke. Ja ju hodnotím piatimi hviezdičkami.

Trailer na pripravovaný film :)