utorok, 21. januára 2014

FILM: Zlodejka kníh

Réžia: Brian Percival
Scenár: Michael Petroni
Rok: 2013
Na námet knihy: The Book Thief by Markus Zusak
Hodnotenie na IMDB: 7.7
Hrajú: Geoffrey Rush, Sophie Nélisse, Emily Watson, Nico Liersch, Ben Schnetzer

Sila slov a fantázie je ukrytá v knihách. Ale len pre toho, kto ich vie a chce prečítať. Film Zlodejka kníh rozrpáva príbeh Liesel (Sophie Nélisse), ktorá sa v priebehu druhej svetovej vojny dostane do pestúnskej rodiny Hansa Hubermanna (Geoffrey Rush) a jeho ženy Rosy (Emily Watson), aby tam začala nový život. 
Liesel sa snaží zapadnúť - doma i v škole, kde si z nej spolužiaci uťahujú, pretože nevie poriadne čítať. Liesel je odhodlaná túto situáciu zmeniť s jednostrannou posadnutosťou rodiaceho sa učenca. A získa k tomu pomoc svojho dobrosrdečného nového otca. Hans sa s Liesel určí dni i noci, počas ktorých sa Liesel snaží preštudovať svoju prvú knihu, Hrobárovú príručku, ktorú si tajne "odniesla" z pohrebu svojho brata. 
Liesel sa tiež spriatelí s ich novým hosťom, židovským utečencom Maxom (Ben Schnetzer), ktorého pred nacistami ukrávajú v pivnici. A práve Max je ďalším, kto ju povzbudzuje v čítaní a v túžbe po vzdelaní. Postupne sa mení aj jej priateľstvo s mladým susedom Rudym (Nico Liersch), ktorý Liesel síce provokuje, ale pritom sa do nej zamiluje. Dobu plnú utrpenia a útrap potom všetci spoločne prekonávajú pomocou kníh, ktoré nielen pre seba Liesel kradne v knižnici miestneho starostu. A postupne sa neučí vážiť si nielen silu slov, ale i moc nad nimi.

Filmové spracovanie Zlodejky kníh bolo úžasné. Osobne som moc prípravu tohoto filmu nesledovala, aj keď som sa na film tešila. A musím uznať, že ho spracovali naozaj perfektne. Herci sa zhostili svojich úloh naozaj bravúrne. Kniha je úžasné dielo a ja hu odporúčam kade chodím, aj keď som ju čítala už pár rokov dozadu. Pri najbližšej príležitosti si ju však určite kúpim a prečítam na novo. Páčilo sa mi obsadenie, hlavná hviezda Sophie Nélisse sa svojej roly, ktorá bola si myslím naozaj zložitá, zhostila obdivuhodne. Herec Geoffrey Rush, známy napríklad z Kráľovej reči stvárnil úlohu Lieselinho nevlastného otca Hansa Hubermanna. Vždy sa mi páčila táto postava, lebo bola taká ľudsky čistá a nepoškvrnená. Taktiež tvorcovia tohto filmu fakt dobre vymysleli a zakomponovali rozprávača. Rozprávačom tohto príbehu ju smrť, takže to je ďalšie plus či na knihe či na filme. Taktiež úžasná hudba, za ktorú bol autor nominovaný na Oscara.
Zlodejka kníh má úžasné posolstvo a kuráž. Aj preto tomuto filmu dávam 10/10 a určite vám ho všetkým odporúčam. 

7 komentárov:

  1. Ja som bola na tom včera. Bolo to úplne chorá. Síce som teraz chorá na antibiotikách, ale povedala som si že aj keby som sa tam mala doplaziť, tak musím ísť. Knihu som ešte nečítala - dúfala som že ju vyhrám na Martinuse (bola o ňu súťaž), no čo už. Cez víkend si ju idem okamžite kúpiť. Krásne, krásne a ešte raz krásne ! Najviac ma ale nasralo, že ja už po filme, ešte slzy v očiach a taká baba mladšia odo mňa, citujem : To bola taká hovadina. By som s vtedy najradšej tam naňu vrhla a jej strelila, to je bezcitnosť !!!!
    Krásne to bolo :') A úplne dokonalé herecké výkony !

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Súhlasím :D Bolo to úžasné a tiež ma včera držala choroba. Našťastie nie takáto, ale musela som pekne ležať :D.

      Odstrániť
  2. Já tak hrozně ráda čtu recenze na tenhle film :) Zatím vyznívají vážně pozitivně a já se fakt těším, až se na Zlodějku dostanu do kina. Knížka byla naprosto nádherná a zatím to vypadá, že jí filmaři nijak zvlášť neuškodili, z čehož jsem měla obrovský strach. :)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Ja sa neteším ani tak na film, ako na knihu :)

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Další knížka, kterou si musím prostě přečíst! :) (A dalších milion, samozřejmě...)
    Film mě moc neláká, abych byla upřímná. Vlastně... od doby, co hodně čtu, pro mě filmy nějak ztrácejí význam. :D Prokletí knihomola...

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Zlodějku knih si chci napřed přečíst a až pak se kouknout na film. Jsem na něj dost zvědavá. :)

    OdpovedaťOdstrániť
  6. Knihu som nečítala a priznám sa, že ma ani veľmi neláka, ale film som pozerala pred pár dňami a bol perfektný. Nemám rada vojnové, ale toto bolo fakt super a na konci som revala ako malé decko :D

    OdpovedaťOdstrániť