RECENZIA: Tomáš Ulej - Ale

Autor: Tomáš Ulej
Názov: Ale
Vydavateľstvo: Koloman Kertesz Bagala
Počet strán: 112
Hodnotenie na Goodreads: 4.50

"Ale" je slovenská bodka. Túto vetu, respektíve aforizmus nájde na prebale debutovej knihy Tomáša Uleja. Táto útla kniha ich skrýva presne 104. Predtým než som začala, som rozmýšľala čo to ten aforizmus je. Napadla mi školská literatúra, ktorá hovorí, že je to krátky stručný výrok, ktorý obsahuje vtipnú myšlienku. Každý aforizmus musí zaujať ale tieý musí byť pochopený. Keď ich čítate, niektoré pochopíte ihneď a nad niektorými sa treba zamyslieť.

Táto kniha okrem aforizmov a epigramov obsahuje aj tematické kresby. O tie sa postarala Katarína Slaninková. Sú maľovaným prevedením daného aforizmu a pobavia rovnako Vizuálne ladí s textom a čitateľa zaujme aj spracovanie so slovami, ktoré nie sú práve zo slovníka. Ale predstavuje nový krok v súčasnej literatúre. Má svieže a moderné spracovanie. Medzi hlavné témy patrí vzťah medzi ženou a mužom, taktiež aj erotika. Tieto aforizmy a epigramy prakticky sú postrehy zo súčasnej spoločnosti. Ideológia modernej doby hovorí, že peniaze sú nadovšetko a presne to je tu naznačené. Takisto sú tu zobrazené pocity mladého človeka.

Dajme si jeden príklad. Jeden, podľa mňa, z najtrefnejších aforizmov tejto knihy je jeden s názvom Koleda. Citujem: „Wishujem vám happy sviatky...“ Práve tu máme vianočné obdobie a všade visia reklamy, billboardy... Ale v ničom nenájdeme slovenské tradície. Preberáme zvyky  iných štátov a zabúdame na tie naše. Tiež používame zahraničné názvy, aj keď to môžeme nazvať inak. Po našom. Aj o tom to je.
Ďalší aforizmus, ktorý by som chcela trošku rozobrať má znenie Kybersex. Celé znenie je v obrázku. V súčasnej dobe je strašne "in" riešiť všetko cez Facebook. Robíme to všetci, ja som tam naozaj v kuse. Ja tento aforizmus chápem tak, že vyjadruje ako dnešní ľudia už aj sexujú cez internet. Vyjadril to vtipnou myšlienkou a mne sa tento aforizmus bol naozaj vtipný.
Ulej proste vie vyjadriť myšlienku. Spojil humor a rozum. Tak vzniklo niečo naozaj dobré, čo poteší nejedného milovníka aforizmov.

Žánrovo táto kniha nepatrí medzi tie, po ktorých siaham každý deň. Taktiež takéto knihy nevychádzajú každý deň a nie každé vydavateľstvo po nich siaha. No napriek prvotnej nevšímavosti môže takáto kniha byť veľmi kvalitným čítaním a bestsellerom. Mne sa táto kniha neskutočne páčila. Celý čas som sa smiala a myslím, že aforizmy si ma získali a budem čítať aj iné. Dávam 5/5 a ak vás táto kniha a aforizmy Tomáša Uleja zaujali určite si prečítajte knihu. Kniha obsahuje aj audionahrávku, ktorú nahovorila Kristína Farkašová. Audioknihu získate ak si kúpite spolu s tlačenou knihou a takto si ju môžete kúpiť napríklad tu, aj spolu s nahrávkou. Alebo ho môžte sledovať na facebookovej stránke Tomáš Ulej píše, kde nájdete ďalšie ukážky aforizmov, odkazy na články, názor atĎ.
Na záver by som sa chcela poďakovať autorovi tejto knihy, ktorý mi ju doniesol  a taktiež, že mi ju podpísal a za úžasné venovanie.